Mitä mausteita laitatte yleensä tehdessänne ruskeaa kastiketta?Mikä antaa tosi hyvän maun?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.02.2009 - 00:53

s i p u l i

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.02.2009 - 18:38

Maustaminenhan riippuu siitä, minkä ruoan seuraksi kastiketta valmistat. Vaihtoehtoja on runsaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 18:45

Pelkkään ruskeaan kastikkeeseen lisään hiukan kermaa, suolaa ja mustaa pippuria myllystä. Sopii kaikkien kanssa ja kerma antaa kastikkeelle sopivan pehmeyden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:01

Hyviä ohjeita edellä, mutta riippuen siitä minkä kanssa tarjoat kastikkeesi, voit kokeilla jotain tuoreita/kuivattuja yrttejä sekä ripausta chiliä. Vaihtelu virkistää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.02.2009 - 19:11

Ruskean peruskastikkeen maustan vain suolalla ja maustepippurilla. Mutta vaihtelua halutessani laitan siihen sipulia ja lihaliemikuution, pippurin ja suolan lisäksi. Silloin tulee suolaa vähemmän, koska lihaliemessähän sitä jo on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:14

Ruskean kastikkeen teen vanhalla tavalla, voita ja ruskistan siinä jauhot lisään veden ja maustan sen suolalla, maustepippurilla ja lihaliemikuutiolla : ) NAM, voin joskus lorauttaa kermaa siihen : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:22

lihaliemi, pippuri, kerma ja jos tarvii niin suolaa lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:24

suolaa,mustapippuria ja vähän soijakastiketta väriksi en viitsi niin kauan ruskistaa.oikasen vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:48

Tässä se tulee: Voita pannulle ja siihen puolikarkeat vehnäjauhot ruskistetaan kokoajan lastalla sekottaen.
Kattilaan valmiiksi lihaliemikuutio turun sinappia reilusti, tomattimurkaa tai ketsuppia, valkopippuria, chili jauhetta , paprikajauhetta , makeaa soijakastiketta thaikastiketta, sokeria hyppysellinen.
Ruskistuneiden jauhojen päälle 2 dl. kuohukermaa ja hieman vettä ja kaada seos mausteseokseen kattilassa.
Kiehuta hetki kasaanja mausta suola kohdalleen.
Takuulla maailman paras ruskea kastike pohja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:55

Jos teen tavallisen ruskean kastikkeen (nakkisoosi/jauhelihakastike, tms), niin laktoosittomas margariinis (sunnuntai) paistan jauhot oooikeeiiin ruskeeks, sitä ennen oon laittanut toiselle levylle kasarin, jossa vettä ja lihaliemikuutio tai kaks, ja kun em. kiehuu lisään paistetut jauhot sinne muhimaan + huuhdeliemi, sit paistelen sipulisilput (ripaus sokeria) ja ne samaan sekaan kasariin. Sit makustelen, joskus luraus ketsuppii mausteeks, joskus ripaus valkopippurii, joskus mustapippurirouhetta, kyl näit variaatiot löytyy ja riippuupi tietty minkä kans tarjoo ja keille tarjoo, lapsosil vaiko aikuisil...

Lähteet:
ja perinteinen 'läskisoosi' sitä parasta, naammmm...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:23

En tee ruskeata kastiketta koskaan mutta pippuria siihen laittaisin jos tekisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:47

Hyviä maustevihjeitä näyttää olevan kaikilla. Minusta ruskean kastikkeen jippo on haduttaminen kypsäksi. Minä olen laittanut joskus mausteeksi pieniksi kuutioitua suolakurkkua, joskus kasvisfondia. Joskus jopa pienen tilkan kahvia. Näitä ei kai ole vielä mainittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 21:30

Ruskistettua sipulia ja grillimaustetta käytän yleensä. Jos tulee spagetin seuraksi, ketsuppia tai pyrettä myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 01:33

Maustan kastikkeen lihaliemikuutiolla. Sipulia oltava tottakai, joskus laitan vielä aromimaustetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 09:37

CHILI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 10:00

Ostan kastikkeet valmiina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 17:29

Sipuli on paras maun antaja ruskeassa kastikkeessa.. Muut mausteet lihaliemi kuutio, valkopippuri ja suola, siin oikeestaan perus ruskean kastikkeen mausteet. Joskus grillimaustetta, chiliä jne.. Muutenhan Nakit ja jauheliha tai minkä kastikkeen ikin tekeekin antaa kans oman makunsa siihen kastikkeeseen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 20:24

sipulia ja vielä kerran sipulia. Sekä suolaa ,pippuria ym

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 01:27

kunnolla ruskistettu sipuli ja ruskistettut jauhot oikeassa voissa, sekä mustapippuri, suola, ehkä punaviini jos haluaa fiininpää. mutta mummon russkea kastike on paras ilman mitään ylimääräistä, vaan ihan perusmausteet riittää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 12:08

Ruskeakastike on taito laji,jokainen luulee sen osaavansa,mutta monesti ei hyvää saa.Itse käytän maustepippuria,soijakastiketta,ja lihaliemikuutiota(klassiseen versioon),tärkeintä on kuitenkin kunnon ruskistus jauhoille(tosi epäterveellistä) ja vähintään puolentoista tunnin keitto aika piennellä lämmöllä.