mitä tarkoittaa ISBN?

Avainsanat: isbn

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.02.2009 - 17:52

ISBN (lyhenne sanoista International Standard Book Number) on kirjan tai muun erillisteoksen kansainvälinen standarditunnus.

Periaate ja käyttö

Järjestelmän loi Englannissa W. H. Smith -kirjakauppaketju vuonna 1966 nimellä Standard Book Numbering eli SBN. Se hyväksyttiin kansainväliseksi ISO 2108 -standardiksi vuonna 1970.

Jokainen painos ja muunnelma uusintapainoksia lukuun ottamatta saa oman ISBN-tunnuksensa. Tunnus muodostuu neljästä osasta:

1. alkuperäismaa tai kieliryhmä
2. kustantajatunnus
3. julkaisutunnus
4. tarkistusmerkki

Osat voivat olla eripituisia ja ne tavallisesti erotellaan toisistaan väliviivoilla. Väliviivojen käyttö erottimina ei ole kuitenkaan kaikkialla käytössä. Suomen kieliryhmäkoodina käytetään numeroita 951 ja 952. Tunnusta käytetään julkaisujen hankinnassa, kustantajien varastoluetteloissa, laskutuksessa, kirjakauppojen tilausjärjestelmissä, kansainvälisissä ja kansallisissa yhteisluetteloissa, bibliografioissa ja kirjastojen lainausjärjestelmissä. Tunnus helpottaa julkaisun löytymistä ja käsittelyä tietojärjestelmissä. ISBN-tunnus uudistui vuoden 2007 alussa, jolloin vanha 10-merkkinen ISBN-tunnus muuttui 13-merkkiseksi. Käytännössä tämä tapahtui lisäämällä tunnuksen eteen EAN-tunnuksen etuliite 978 ja laskemalla tunnuksen lopussa oleva tarkistusmerkki uudelleen muunto-ohjelman avulla. Uudistuksella taataan ISBN-tunnusten riittävyys eri maissa myös tulevaisuudessa. Kaikissa vuoden 2007 alusta lähtien ilmestyvissä julkaisuissa käytetään vain 13-merkkisiä ISBN-tunnuksia

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.02.2009 - 18:12

Oho, vau! Olipas lennulla tyhjentävä vastaus. :)
Itse olisin sanonut vielä tuohon, että se on myös avainkoodi tietokannassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.02.2009 - 19:15

fi.wikipedia.org/wiki/ISBN
www.kansalliskirjasto.fi/jul.../isbn.html

Yllä olevista linkeistä selviää ISBN-tunnuksen käyttötarkoitus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 19:53

Yllä aika täydellisiä vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 01:05

Joo on tyhjentävä vastaus kun sen kopioi suoraan jostain...
Omin sanoin tuon voisi kertoa helpomminkin mutta antaa olla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 10:03

Sitä tarvitaan,että saa kirjansa markkinoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.02.2009 - 12:14

Se on kirjan sosiaaliturvatunnus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 22:27

ISBN (lyhenne sanoista International Standard Book Number) on kirjan tai muun erillisteoksen kansainvälinen standarditunnus.

Lähteet:
wikipedia