miten tehdään moottorijarrutus

kyselee naiskuski bimbo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 11:27

Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.

Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).

Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.

Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.

Lähteet:
Moottorijarrutus wiki

Kysyjän kommentti

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.02.2009 - 11:41

Pistetään pienempää vaihdetta päälle ja nostetaan kytkin ylös, tunnet kuinka moottori jarruttaa: )

Lähteet:
Naisen logiikkaa käyttäen taas

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 11:48

Näin se menee ja automaatissa jos on vaihtoehto valita itse vaihde niin sama juttu, muuten ei jarruta.

Lisätty: 07.02.2009 - 12:59

Mulla tuo rullaa jos ei heitä keppiä oikeelle ja hae sopivaa pykälää.Sieltä voi vaihtaakin suoraan eteen nyky isommalle ja päinvastoin.

Lisätty: 07.02.2009 - 15:45

Haluan lisätä vielä että ei oo mikään luksusauto vaan peruspikkuinen.Oletan turvalliseksi jos sellaista onkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 11:52

Tässähän onkin ollu jo kaksi viisasta päätä, enne mua, mutta voin vahvistaa edellisten vastausten paikkansa pitävyyden! Ole huoleta kun teet niin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 11:57

Ainain ne automaadit joilla minä olen ajanut moottori on jarruttanu kun kaasu polkimen on nostanu ylös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 15:05

Saab 96 :ssa ei moottorijarrutusi toimi,jos on vapaakytkin päällä.
Melkein kolari taannoin 80-luvulla, kun unohdin vapaakytkimen liukkaalla talvikelillä päälle.
Mutta harvoin enää nakee saab 96 liikenteessä.

ps. vastaus ihan asian vierstä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 15:27

Ja onhan siinä etunsakin, moottorijarrutusta käyttäen säästää jarruja ja polttoainetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 15:49

Pienempi vaihde päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 18:00

laitetaan pienempi vaihe päälle ja kun nostat kytkimen ylös niin moottori alkaa jarruttamaan,ei tarvi välttämättä laittaa pienempää vaihdetta päällekkään kunhan ei paina kaasua......jotain siihen suuntaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:03

Kakkonen silmään ja kytkin ylös ja jalka pois kaasulta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 23:01

Näinhän se käy miten napsulsaiset ovat kertoneet. Moottorijarrutuksessa säästetään jarrupaloja, ainakin painavammalla autolla suositeltavampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 01:28

Jätän vastaamatta mutta pyydän pisteet tähän vastaukseen seitsemäntoista kertaisena. Aivan niinkuin nämä pari urpoa jotka vastaa joka kysymykseen ja juuri koskaan ei ole mitään sanottavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.02.2009 - 13:36

ni ja mistää 100km/h vauhdista ei kannata sitä pienintä vaihdetta laittaa päälle :D meinaan ei tee moottorille hyvää :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 20:26

vaihteilla