Saako haudan peittämisen kuvata?

Onko olemassa kuvaussääntöjä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.02.2009 - 09:50

Kysy lupa omaisilta.

Perustuslain takaama sananvapaus sisältää myös oikeuden kuvaamiseen. Kuvaaminen on sallittua, jollei sitä ole erikseen lailla rajoitettu. Mikään lakia alempi säädös, kuten järjestyssääntö tai käytäntö, ei voi kumota kuvausoikeutta.

Laki salakatselusta (Rikoslaki 24 luku 6 §) määrittelee varsin yksiselitteisesti paikat, joissa kuvaaminen on ilman lupaa kiellettyä. Tällaisia paikkoja ovat kotirauhan suojaamat alueet; asunnot, hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut sekä muut asumiseen tarkoitetut paikat.
Julkisilla ja yleisölle avoimilla paikoilla kuvaaminen on sallittua. Tällaisia paikkoja ovat torien ja teiden lisäksi asemahallit, tavaratalot, marketit, yleisölle avoimet ravintolat, stadionit ja monet muut paikat.
Jotta teko olisi rangaistavaa, salakatselun kohteena tulee olla jonkun henkilön. Pelkän tyhjän tilan, esineiden ja muun ympäristön kuvaaminen ei täytä ehtoja salakatselusta.

www.iltalehti.fi/uutiset/200...2_uu.shtml
www.rhk.fi/tietopalvelu/medi...ealueella/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2009 - 22:40

sanavalta tässä asiassa lienee vainajan lähiomaisilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 22:40

Miksi ei saisi.
Olen kerran itse peittänytkin tätini hautaa, koska heillä oli sellainen tapa suvussa, että omat sukulaiset lapioi haudan umpeen ja ainakin meidän suvussa tapahtuma on kuvattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.02.2009 - 22:42

Ei siihen mitään virallista kieltoa ole, mutta lähiomaisilta pitää olla lupa. Se täyttöhän tehdään yleensä vasta seuraavana arkipäivänä, mikäli hautaaminen tapahtuu viikonloppuna. Saattaa olla seurakuntakohtaisesti erilaisiakin systeemeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 22:43

Tottakai saa. Tavallaanhan peittäminen jää haudankaivajille, joskus sukulaiset mättävät haudan täyteen. En ole kuullut että tässä olisi hyvän maun sääntöjä, jos nyt sukulaiset ei niitä keksi itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 23:01

jos sinulle on annettu lupa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 23:25

LuvaLLa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 23:42

Joo eiköhän kannata kysyä lupa ensimmäisenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:02

varsinkin jos olet 'ulkopuolinen', älä ihmeessä men kuvaamaan ilman omaisten lupaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:25

saa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 08:55

Kysyisin kyllä luvan haudantäyttäjältäkin, jos se on joku ulkopuolinen urakoitsija. Intimiteetti suojaa kaikkia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 09:31

Joo olen samaa mieltä, että täytyy kysyä omaisilta lupa.
Varmaan hautaustoimistot osaa vartata siihen hyvin ja tietävät miten voi toimia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 11:06

kyll saa, me kuvasimme kun pojat itse peittivät isänsä. eli peittämisenkin voi tehdä muut kuin haudankaivaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 15:43

Kyllä meillä ainakin kuvattiin ja omaiset peittivät itse haudan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 16:01

Kyllä sen saa,jos olet omainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:11

Omaiset kuvaavat jos haluavat, siitä sovitaan etukäteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 20:47

kysy lupa ja mutta eihän siinä mitän pahaa ole...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 21:23

Kaikenlainen ylimääräinen häslääminen on mm. hautajaisissa 'sopimatonta' , näin minulle on joskus aikojen alussa opetettu. Miettisin tarkkaan kuvaamisen tarvetta ja tarkoitusta ( ja jos ei ole omistani kyse niin ehdottomasti luvan kysyminen lähiomaisilta)