Arvostatko AMK-tutkintoja?

Ammattikorkeakouluista pukkaa insinöörejä, fysioterapeutteja poliiseja, medianomeja, sairaanhoitajia, sosionomeja, tradenomeja jne.
Millainen mielikuva sinulle tulee ihmisestä, kun hän kertoo valmistuneensa amk:sta?
Mikä on mielestäsi hienoin amk-tutkinto?

Avainsanat: amk-tutkinto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.02.2009 - 14:10

Olen suorittanut AMK:n ja tottakai arvostan sitä : )
Sosionomi, sairaanhoitaja, poliisi siinä 3 ja aika tärkeää ammattiryhmää : )
Mieleen tulee sellainen, että ihanaa kun joku jaksaa opiskella : )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2009 - 14:13

Miksi en arvostaisi? On paljon ammatteja, joihin opiskellaan AMK:ssa, ja joihin ei ole koulutusta yliopistoissa. Itse olen opiskellut molemmissa ja jotenkin tuntuu, että yliopisto-opiskelu on yliarvostettua. Ei tutkinto kerro ihmisestä vielä mitään. No jos joku pitäisi valita, niin ehkä kätilö.

Lisätty: 06.02.2009 - 14:52

Ahmat12: AMK eli ammattikorkeakoulu on siis korkeakoulu, ei mikään keskiasteen tutkinnon uusittu nimitys. Sieltä ihan jokainen tutkinto valmistaa suoraan johonkin ammattiin. Älä sekota ammattikouluun, joka on toisen asteen tutkintoon tähtäävä laitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:18

tottakai

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:27

Opiskelu kannattaa aina, arvostan toki tuota mutta monia muitakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:49

En nyt tiedä mitä hienoa niissä tutkinnoissa on. On keskiasteen tutkinnon uusittu nimitys, yriteään ikäänkuin kertoa että se on varsinainen korkeakoulututkinto. Toki AMK:sta saattaa tulla ihan suoraan johonkin ammattiin,onko poliisintutkinto sellainen, taitaa olla.
Yliopistotutkinto on vallan toinen asia, sehän tähtää myös tutkijan uralle.

Lisätty: 11.02.2009 - 08:51

Yhdyn jäljempänä olevaan mielipiteeseen hoitajien kohdalla eli AMK-tutkinto sillä alalla on liian teoreettinen, käytännän valmiuksia työhön ei saavuteta. Näin ovat vanhemmat hoitajat sanoneet kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 15:43

Kyllä minä arvostan ja amattikoulusta valmistuu myös suuren luokan ammattilaisia ammatteihi, joihin yliopistosta ei edes pääse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 15:48

Tottakai, vaikka näyttää siltä että varsinkin vanhemmalla polvella on jonkinverran vaikeuksia ymmärtää mitä nämä uudet nimikkeet tarkoittavat sisällään pitävät. Yleinen arvostus tulee ajan mukana, näytö myötä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 16:15

kyllä vaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 16:51

Olen vähäviisaan kanssa samoilla linjoilla, yleinen arvostus tulee ajan myötä kun ammattitaitoa ja -vastuuta punnitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 18:34

kyllä, vaikka lopullinen ammattiatito tulee sarjassamme "työ tekijäänsä opettaa"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 22:42

Arvostan kaikkea opiskelua ihan kaikilla asteilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 23:54

Psst! Elekkee kertoko kellekkään, mutta olen AMK:ssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:05

Koulu kun koulu, niin aina sitä arvostaa että toiset jaksaa opiskella. Ei vaikuta onko se ollu korkeekoulu vai mikä. Ehkä peruskoulun käyneitä ei ihan niin paljon arvosta kun se on meille onneks se oppivelvollisuus, vaikka joltain jää sekin kesken.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:44

kyllä se on hyvä koulu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 11:44

Ensi vuonna pitäisi päättää lähteekö AMK:hon vai yliopistoon opiskelemaan. Sillä ei tosiaankaan ole mitään merkitystä, kumpi kuulostaa hienommalta, vaan sillä, kummassa on järkevämpää opiskella tulevan ammattini kannalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:14

Olen opiskellut AMK:ssa ja totean vain näin lyhyesti, että opiskelun tasoja on erilaisia niissäkin. Yleensä ne alat, joissa tarkkuus on tärkeää, ovat myös opiskelussa rankimmat. Esimerkiksi vaikka rakennusinsinööri tai sairaanhoitaja. Heillä ei hirveästi olisi varaa virheisiin. :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 00:37

Taso vaihtelee, laitoksella, opiskelijoilla ja ammattialoittain.
Ihan hyvää alkuopetusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 16:50

EI MULLA MITÄÄN NIITÄ AMK-TUTKINTOJA VASTAAN OLE, MUTTA EI SE TEE ESIM HOITAJASTA HUONOMPAA VAIKKEI AMK-TUTKINTOA OLISKAAN, PÄINVASTOIN, AMK-TUTKINNOT LIIAN TEORIA PAINOTTEISIA, KÄYTÄNNÖSSÄ OSA NÄISTÄ VALMISTUNEISTA TÄYSIN KÄDETTÖMIÄ TEKEMÄÄN OIKEITA TÖITÄ! MUTTA, MIKÄLI ITSEKKIN MIELII LISÄÄ OPISKELLA, ON SE AMK-TUTKINTO VAAN SUORITETTAVA.