Miksi yli 80% Suomalaisista kuuluu Ev. lut kirkkoon? Ehkä kerran vuodessa kirkossa käyvät ja maksavat kirkollisveroa. Mitä JÄRKEE?

Ei sieltä kirkosta mitään Jumalaa löydy, eikä se kuule vaikka miten veisaavat. Sitä kun ei
ole olemassakaaaaaaan.

Avainsanat: luoja on mutta ei ole jumalaa jumalia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.02.2009 - 14:20

Ehkä siinä ei ole mitään järkeä, mutta jälleen kerran: kaikkien ihan oma asia. Itse en kuulu kirkkoon, mutta en arvostele niitä jotka kuuluvat. Suurin osa suomalaisista kastetaan vauvoina ev.lut. kirkkoon. Se nyt vaan on vanha, jämähtänyt tapa. Ja kun tuo eroaminen on yksi vaiva (siis todella helppo homma, pari klikkausta netissä). Mutta vaiva kuitenkin, eli tehtävä on. Mutta sitä en ymmärrä, että yritykset joutuvat maksamaan kirkollisveroa (taitaa olla yhteisöveron nimellä, mutta ev.lut ja ortodoksiselle kirkoille maksetaan tukea) riippumatta siitä kuuluuko yksikään yrityksen henkilö em. kirkkoihin.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollisvero

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2009 - 13:56

ei mitään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 13:58

En kuulu kirkkoon eronnut jo 1980,enkä ole nähnyt kuin muutaman tekojumalan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:01

Jaa a, mitäs nyt tuohon sanois? Kuulun niihin ihmisiin jotka kuuluvat kirkkoon ja käyvät kerran vuodessa kirkossa : )
En ole niin kauheasti sitä asiaa pähkäillyt ??? Ja tämä kirkkoon kuuluminen on varmaan jokaisen oma asia : )

Lisätty: 06.02.2009 - 14:05

Paljonhan tehhään asioita missä ei ole mitään järkee... tämä kirkkoon kuuluminen ei varmaan ole asioista pahin...
Ja jos joku saa kiksit johonkin uskomisesta, mun puolesta se saa sen tehdä aivan rauhassa : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:23

Miksi pitää taistella niin kovasti sitä vastaan mitä ei ole olemassakaan? Minulle tällainen kysymys osoittaa, että joku siellä sisimmässä etsii vastausta ja varmuutta.

Kirkkoon kuuluminen ei ole mikään merkki uskosta tai uskomattomuudesta. Suurin osa haluaa kuulua muodollisesti seurakuntaan tavan vuoksi. Siis se on perinne. Meillähän seurakuntaan liitytään kastetoimituksen kautta vauvana.

Lisätty: 06.02.2009 - 16:34

Aiai:lle kiitos valaisevasta tietoiskusta. Lisäisin vielä, että kirkkolaitos on ollut merkittävä opettaja. Me kaikki osaamme lukea ja kirjoittaa. Virkatodistuksissahan luki yhteenaikaan... on rippikoulun käynyt ja rokotettu. Vaikka en itse kuulu luterilaiseen seurakuntaan, arvostan valtion kirkkoa. On hyvä, että meillä on kattojärjestö. Sellainen, jonka katto on korkealla ja seinät avarat. Sinne on etsijän hyvä mennä.

Hyvähän meidän on edellisen sukupolvien kivijalalle rakentaa sellainen kirkkolaitos kuin tahdomme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:54

yhdyn lennun ajatuksiin:) kirkkoon kuuluminen taitaa olla tapa. Johon vanhmepamme jo meidät liittää, ei oma valinta. Aikuisena voi pysyä tai hyljätä. Minä olen hyljännyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 15:45

Eikös se ole oma asia mihinkä kannatusyhdistykseen rahansa laittaa ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 15:52

Evl-kirkko antaakin paljon verojen vastineeksi.
Jumalanpalvelukset on yksi.
On päiväkerhoja alle kouluikäisille, varhaisnuortenkerhoja, nuortenkerhoja, vanhustenkerhoja perhekerhoja
ja monia muita piirejä ja kerhoja monenlaisille ihmisryhmille,
joita vetävät seurakunnan työntekijät ja maallikot.

Kaikkiin kerhoihin voi liittyä kuuluipa kirkkoon tai ei, niitä asioita ei siellä kysellä.
Papit kastavat, vihkivät ja hautaavat ja näistä ei peritä maksuja.

Kauneimmat joululaulut kirkoissa vetävät paljon kansaa ja niistäkään ei peritä maksuja

Kirkon diakoniatyö auttaa, katsomatta ja kyselemättä kuuluuko kirkkoon jne. on monia syitä kuulua kirkkoon ja maksaa veroja myös yhteisöveroja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 16:10

Käsittämätöntä,että tässä asiassa ollaan 80% mukana. Ihmiset eivät ole tietoisia kristinuskon julmasta levitystaustasta. Mitä julminta kidutusta. Roviolla poltettiin naisia (suomessa paljon pohjanmaalla) ja tiedemiehiä. Kirkollisveron kanto oli niin sydämetöntä että vietiin köyhästä korven talosta pöytäkin. Pappilaan piti viedä kalaa ja lihaa vaikka ei ollut itsellekään. Hautapaikkakin oli köyhille erikseen ja piti maksaa papille jos tuli siunaamaan vaikka rahaa oli mahdotonta hankkia.Pakko keittää pontikkaa jota poliisi osti ja nimismies teki
rikollisen pidätyksen. Taikarummut poltettiin. Väkisin saamelaiset kastettiin ja alistettiin kirkonverolle. Kun nuori nainen odotti lasta (vaikka papille) neito laitettiin jalkapuuhun kirkonmäelle ja ohikulkijat sylkivät päälle ja pilkkasivat. Kirkko vaati siveyttä. Kirkko siunasi suomenkin aseet 1939. Pappi saarnasi,veisasi ja siunasi aseistakieltäytyjän "sotilaskarkurin" tai miehen joka sokissa eikä totellut käskyjä palata etulinjaan.Seremonia pidettin juuri ennen teloitusta.
Tänä päivänä kirkkoinstituutista on tullut liikeyritys, lipevä kettu, tekopyhä hurskastelija. Suuri metsänomistaja ja liikelaitos. Virkoja ja valtuustoja riittää. Yksinkertaiset hölmöt, nuo vapaaehtoistyöntekijät (useimmat vanhoja naisia) niitä takanapäin naureskellaan ja pidetään alempiarvoisina ihmisinä. Vuosikymmeniä on suomessa yritetty saada kirkko irti valtiosta, mutta ei, koska kirkko on aina valtiovallan puolella. Kirkko ja valtion naimakauppa on kummallekin hyödyllinen, sillä kirkko siunaa aseet ja vallanpolitiikan. USA, Saksa ym.
Tässä aluksi lyhyesti, oma lukunsa on ns. "lähetystyö" 1500 luvulla, oli todellisuudessa orjanmetsästysmatkoja
josta maan kuningas sai 1/5 saliista ja paaville ns.hyvitysosat. Että silleen ja huomenna lisää.
Minulle tuo kirkon risti, on kauhea kidutusväline. Jos Roomassa olisi ollut rangaistuksena ristiinnaulitsemisen sijaan vaikka hirtto tai giljotiini, olisi kirkoissa nyt hirttosolmu tai giljotiini rakkauden subolina.
En ole kirkon jäsen, mutta silti minulta pidätetään, kirkollisveroa, ilman omaa tahtoani.

Lisätty: 06.02.2009 - 16:12

MIKSI JUMALAA PITÄÄ PALVELLA, Menkää sekin aika auttamaan vaikeuksissa olevia lähimmäisiä.

Lisätty: 06.02.2009 - 17:53

Suomessa on uskonnonvapaus ja uskomattomuudenkin vapaus.
Siis oikein, se on täysin oma asia.
Kuitenkaan ei ole vapautta itse määrätä kirkollisveron maksusta,vaan se otetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 06.02.2009 - 16:22

Kuulun tosiaan myös kirkkoon ja kerran vuodessa käyn joulukirkossa kuuntelemassa joululauluja.. Kirkkohäät haluan, joten siksi olen vielä kirjoilla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.02.2009 - 17:38

Eihän sinne kirkkoon kannata kuulua muuten vain. Kannattaa ensin ottaa oma yhteys Jumalaan. Ja Jumalaan saa yhteyden hänen poikansa Jeesuksen kautta. Hän on ovi Jumalan luokse. Rukoilepa Jeesusta elämääsi ja omista hänet itsellesi uskon kautta. Tämä on se elämän tärkein asia. Jos haluat sitten liittyä johonkin seurakuntaan, kirkkoon, se on oma valintasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 17:45

kuulun kirkkoon vaikken ole moneen vuoteen käynnytkään kirkossa. katson sitten häiden jälkeen eroanko vai enkö..mutta nyt..se on meidän oma asia maksammeko kirkollisveroa vai emme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 18:05

Suo siellä, vetelä täällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.02.2009 - 19:29

Kun siihen on lapsena kastettu, ei osaa lähteä poiskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 21:58

omalta osaltasi sinun olisi syytä noita miettiä, ei toisten

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 22:44

Mielestäni ei järkee, mutta onneksi demokratiassa on ihmisillä vapaus harjoittaa mitä itse haluavat ja jos joku haluaa maksaa kirkollisveroa, niin ainakaan minua asia ei haittaa mitenkään, vaikka itse en maksa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:01

Mulle aivan sama. Evankelis-luterilainen kirkko ei aivan vastaa omaa uskonkäsitystäni, mutta kirkossa olemisesta on tullut vaan tapa. Sitäpaitsi kirkko elää nykypäivinä ihan toimeentulorajan rajoilla. Samaa raamattua luetaan silti, vaikka olisin jossain muussa uskontokunnassa.

Lisätty: 07.02.2009 - 00:02

Sitäpaitsi Jumala ei tule hänelle rakennettuihin huoneisiin. Löytäköön jokainen hänet sydämestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 00:08

Tapa kai se on. Omat vanhukset ei kuulu kirkkoon ja oon taatusti vähemmän uskonnollinen kun ne. Ei vaan ole tullut erottuakaan. Mutta toisaalta tässähän sen nyt voi samantien hoitaa kun koneella istuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:13

Mitä haittaa kirkkoon kuulumisesta on? Jokai nen ratkaisee tuonkin kysymyksen ihan itse. Voisin esittää ateisteilla vastakysymyksen...

Lisätty: 07.02.2009 - 20:14

Veikkaanpa että moni tekee paljon tyhmempiä asoita itse eikä edes tajua sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:17

En usko tuohon prosenttilukuun. Mielestäni 80 % tuntuu tosi paljolta. Itse en kuulu enää ev.lut.kirkkoon, mutten näe mitään järkeä alkaa sitä mollaamaan netissä! Jos ei usko kirkkoon, voi uskoa Jumalaan tai mihin vaan.. vaikka siihen, ettei ole olemassakaan. Hohhoijjaa (taas)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.02.2009 - 19:01

Miten rakennukseen Kirkkoon voi uskoa?

Lähteet:
Kirkko ihmisen tekele.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 09:19

Kovin näkyy taas kiihkeitä mielipiteitä uskonnosta,kirkosta jne.Eroa kirkosta.fi löytyy helposti jos sitä haluaa.Kirkoon kuuluminen on jäänyt tavaksi,jokainen saa itse tiensä valita.Toki diakonia työ on tärkeää ja kirkollisveroilla voi tukea sitä.Toki"tekouskovaiset "ovat ärsyttäviä,annetaan ihmisten itse löytää oma juttunsa.Itse en kuulu kirkoon,enkä hyväksy kirkon tekemiä vääryyksiä,pakkokäännytyksiä jne.Taplatkoot tyylillään kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 15:22

Outoa tuo että puhutaan kirkosta... eihän siinä rakennuksesat ole kyse.Kyylä suurin osa suomalaisista kuuluu kirkoon ja juuri ev.lut.kirkkoon, mitä pahaa siinä on,miksei saisi kuulua? Noita eroa-kirkosta puuhastelijoita näyttää olevan joka puolella liikkeellä, niin näilläkin palstoilla.
Ei kirkollisvero meidän taloutta ainakaan kaada. Väärin sanottu että kirkkoon kuuluminen on vain tapa, ei todellakaan ole.Ihmisellä on myös taipumus kuulua johonkin ryhmään, seurakunta on yksi ryhmä. Kirkkoko ainoastaan meillä tekee vääryyksiä, mitä se on teille tehnyt, kertokaa?!