Kumpi tyyli parempi ja enemmän kuntoa kohottava, perinteinen vai luisteluhiihto?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 13:13

Perinteiset sukset omistan, mutta keväällä jos sattuu olemaan hankikanto, mikäs heinonpaa kuin luistelutyylillä lasettaa pohjanmaan lakeuksilla .
Vaan tuskin tänä keväänä, kun ei riitä lumi edes perinteiseen tyyliin :(

- Perinteinen hiihto kuormittaa enemmän ylävartaloa, luisteluhiihto jalkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.02.2009 - 13:17

Luistelutyylillä saa himpun verran enemmän liikettä jäseniin. Ehkä se on silloin myös kuntoa kohottavampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 13:26

mie tykkään perintesestä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 13:30

Minä hiihän perinteisesti murtomaa hiihtoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 05.02.2009 - 14:20

minä tykkään hiihtää "normaalisti" mutta uskon että luisteluhiihto on paljon enemmän kuntoa kohottavampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 14:26

En osaa muuta kuin perinteisen : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 15:44

Kyllä perinteinen on raskaampaa, oikeastaan sen kertoo jo ajatkin. Perinteisellä 10km kestää huomattavasti kauemmin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 18:00

kyllä se kunto parhaiten nousee kun hiihtelee surkealla tyylillä ja kehnoilla suksilla, mutta ei se yhtään kivaa ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 18:46

Umpihankihiihto raskainta ja kuntoa kohottavinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 19:22

Kunnon kohoneminen ei riipu siitä hiihdetäänkö perinteisellä vai luistellen. Tärkeää on, että hiihdetään sopivalla intensiteetillä eli rasitustasolla.

Sekä perinteinen että luisteluhiihto ovat huippuliikuntaa! Sykkeen saa helposti nousemaan ja koko verenkiertoelimistö ja hapenottokyky kehittyvät tehokkaasti. Energiaa palaa reippaasti verrattuna esim. kävelyyn tai juoksuun, vaikka ei hirmu kovaa hiihtäisikään.

Kovakuntoinen hiihtäjä pääsee kovempaa luistelemalla mutta luisteluhiihto on hieman vaikeampaa ja vaatii paremman lähtökunnon. Perinteinen sopii aloittelevalle hiihtäjälle uskoakseni paremmin.

Minä olen innokas hiihtelijä ja suksin lähinnä luistellen, koska olen liian laiska voitelemaan suksia. Pitovoitelun joutuu tekemään useammin kuin luistovoitelun, ja oman kokemukseni mukaan pitovoitelu menee helpommin pieleen kuin luistovoitelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 13:17

Mielestäni perinteinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 17:55

Perinteinen ja vapaa ovat hiihtotapoja. Tyyli on itsekunkin yksilöllinen juttu, hiihdossakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 18:07

Luulisin, että 30min perinteistä kohottaa kuntoa ihan saman verran kuin 30min vapaallatyylillä. Tosin kuormittaa eri lihasryhmiä. Voi ihan valita vaikka 10km ladun oikein huonolla luistolla, niin tyylistä riippumatta kunto varmasti kohenee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 21:03

Kyllä vapaalla tyylillä saa paremman kunnon. Voihan niitä vaihdella eri tyylejä välillä. :)