Mitä eroa on mielipiteellä ja asiatiedolla?

Lisätty: 03.02.2009 - 12:13

Sekoittuuko ne keskenään, kuinka pitkälle pitää opiskella että tiedän että tietoni ei olekkaan vain mielipide?

Avainsanat: mielipide asiatieto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.02.2009 - 12:50

Mielipiteitä on eri ihmisillä erilaisia, vaikka kaikki voivatkin uskoa olevansa oikeassa. Kuitenkin ihmiset tietää, että joku toinen voi sanoa samasta asiasta toisen mielipiteen.

Asiatieto on semmosta, josta moni ihminen ajattelee samoin, perustellusti. Asiatieto on tutkittua tai muuten oikeaksi todettua.

Tämä mitä mä nyt kirjotan, niin tää on ehkä mielipide...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.02.2009 - 11:58

mielipide on sinun itsesi muodostama kuva (kaiken sen kokemuksen ja tiendon mukaan joka sinulla on käytettävissäsi) asian tilasta, asiatieto taas perustuu (yleensä) jonkun lutettavan tahon esittämiin faktoihin (tosiasioihin ), mitä ne sitten lienevätkään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 12:01

Siinä vaiheessa kun mielipiteestä "tulee" objektiivinen, se ei ole enää mielipide vaan fakta.
Mielipide on makukysymys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 14:11

Mielipide on ihmisen itsensä luoma kuva asiasta, joka ei ole välttämättä faktaa.
Asiatieto on taas todistettu ja tutkittu asia,johon ei vaikuta oma katsontakanta.
Uskonnot ovat erittäin hyviä esimerkkejä mielipiteestä ja evoluutioteoria taas on hyvä esimerkki asiatiedosta.
Ja tieto ja totuushan tunnetusti satuttaaaaaa....

Lisätty: 03.02.2009 - 14:27

Ai.Niin, minulle on muodostunut pitän ikäni aikana sellainen kokemus, että raja kulkee siinnä teknikon ja insinöörin tutkinnon välimaastossa. Sen jälkeen opittu mielipide on sellaista"asiatietoa", ettei sitä muuta mikään maailmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 17:35

Aikapaljonkin eroa. Suljetuissa maissa ihmisille syötetään monesti mielipiteitä asiaiedon sijasta ja seuraukset voi olla melko katastrofaaliset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 18:54

Mielipide on se että Pelicans on suomen paras jääkiekkojoukkue,
asiatieto on se ettei näin ole...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 20:04

mielipide ei valttämättä oo asiaa.. se voi olla vaan meilipide, vaik jotta lehmät osaa lentää, .. asiatieto taas on faktaa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 22:37

Asiatieto pohjautuu tutkittuihin lähteisiin. Mielipide voi olla tällöin asiatietoa, jos olet lähteen kanssa samaa mieltä.
Asiatieto muuttuu hitaammin. Pysyvämpää.
Mielipiteisiin voi vaikuttaa, ne muuuttuvat persoonan mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2009 - 14:24

Asiatieto perustuu todellakin tutkittuun tietoon ja käytännössä kokeiltuihin asioihin. Mikäli olet tutkitun tiedon kanssa samaoilla linjoilla, se on mielipiteesi asiasta.

Lisätty: 04.02.2009 - 14:25

Mielipiteen voi muodostaa tietämättä asiasta faktaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 22:16

Asiatieto perustuu faktaan ja mielipide taas on jokaisella oma.