Milloin pitää käyttää tulehduskipulääkettä ja milloin antibiootteja?

Kun molempia käytetään tulehduksien hoitoon, niin miten pitkälle pärjää pelkillä tulehduskipulääkkeillä, joita saa ilman reseptiä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2009 - 22:25

Tulehduskipulääkkeet ovat pelkän kivun hoitoon, itse tulehdus hoidetaan antibiooteilla. Käsikauppavalmisteet eivät tuhoa bakteeritulehdusta. Jos bakteeritulehdus leviää nopeasti, elimistön oma puolustusmekanismi ei ehdi hillitä/kumota leviämistä, jolloin tarvitset antibiootteja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2009 - 23:02

Tulehduskipulääkkeet ovat paikallaan ns. kroonisissa kivuissa, joista tyypillisimpiä ovat mm. tenniskyynerspää. Taas mikäli kyseessä on akuutti tulehdus, silloin se hoidetaan antibiootilla.

Lisätty: 03.02.2009 - 09:52

Siis tietysti reseptilääkkeitä tarkoitin vastauksessani. Käsikauppalääkkeillä ei pärjää oikeiden kipujen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 23:43

No nuo ilman reseptiä on kyllä niin kalkkisia tablettia, ettei paha tulehdus muuta kuin nauraa niille. Eli kun on krooninen särky niin silloin pitää saada kunnon mömmö huuleen.Jotta helpottaa.Elikkä ensin lekuriin ja sitten apteekkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 23:57

tulehduskipulääkkeet on särkyyn.. selkä käsi.. pää ym ja voi käyttää tilapäisesti itsekin. Antibiootti on vakavaan bakteeritulehdukseen ja ei kannata syödä joka flunssaan vaan säästää sen ottaminen tosi tautiin niin silloin se tehoaakin. Ja aina lääkärin määräämänä. Tulehdukipulääkettä voi ottaa omatoimisestikin mutta antibioottia ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 07:27

Lääkäriin ia sitten apteekkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 08:21

Bakteerien aiheuttamissa tulehduksissa antibiootteja,
esim. lihastulehduksissa tai kivuissa tulehduskipulääkkeitä, tai poistamassa särkyä antibiootin ohella.
Lääkäriin kannattaa mennä, saa oikeat aineet vaivoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 10:17

Niitä tuledus kipu lääkkeitä ei yleensä saa syödä kuin muutaman päivän, lääkäri käynti on paikallaan,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 10:29

Tulehduskipulääkkeitä johonkin pienempään kremppaan,antibioottia vain lääkärin määräykselle,esim.anginaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 21:21

On olemassa kipulääkkeitä ja tulehduskipulääkkeitä, tulehduskipulääkkeitä käytetään yleensä kuureina (n. 7-14vrk) paikalliseen tulehdukseen, esim. polvi, ranne (jännetuppi, tms), jne. Jos taas todetaan, että kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus, siihen tehoaa antibiootti (voi toki joskus parantua issesseenkin), virtsatieinfektiot, keuhkokuumeet, keuhkoputkentulehdukset, poskiontelotulehdukset jne., ja sitten on tulehduksia/bakteereita, joihin tehoaa vain anairobiset lääkkeet...

Eli riippuen tulehduskohdasta ite kullakin/kunnosta, voi kokeilla ensin säännöllisellä tulehduskipulääkkeellä (ehdottomasti kuurina, eikä ota vaan silloin kun kipu tuntuu), jos ei heti kohta helpota, niin lääkäriin ja verikokeesta nähdään (CRP/lasko/leuk, jne) onko kyseessä antibioottia vaativa taudinkuva sittenkin...

Lähteet:
soon tuo työ