Miksi Suomessa on vain vähän kerroskivilajeja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2009 - 19:10

Jääkaudet ovat putsanneet pääosin pois ryönän josta sedimenttikivilajeja (= kerroskivilajeja) olisi voinut syntyä

_____

Sedimenttikivilajit

Sedimentti- eli kerrostuneet kivilajit ovat syntyneet, kun kerrostumalla muodostuneet maalajit ovat iskostuneet tai kun vesiliuoksista on saostunut aineksia kiinteäksi kiveksi. Ne jakautuvat kolmeen tyyppiin: klastisia eli mekaanisia sedimenttikivilajeja ovat muun muassa sorasta iskostunut konglomeraatti, hiekasta iskostunut hiekkakivi ja savesta kovettunut savikivi. Kemiallisia sedimenttikivilajeja ovat vesiliuoksista saostumalla syntyneet suola- ja kalkkikivet, joista mainittakoon sintteri ja merkelikivi. Organogeeniset sedimenttikivilajit ovat syntyneet eloperäisen toiminnan seurauksena: kivihiilikauden kasvijäänteistä syntyi kivihiili, ja liitukauden aikana eläneiden eliöiden kalkkikuorista syntyi eloperäinen kalkkikivi, kuten liitu merten planktoneliöiden kuorista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2009 - 18:44

joo ei oo paljon täällä näkynyt sellaisia kerrosvalleja , normi lumivalleja nykyään : ) mut on sit maata kasattu ja niistä on tehty äänivalli ja ne näkyy kesällä, keväällä ja syksyllä : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 18:51

Johtuisikohan siitä että:
Suomen kallioperä on ikivanhaa peruskalliota. Muualla maapallolla peruskallio on nuorempien kerroskivilajien ja paksujen maakerrosten peittämä. Suomessa useat jääkaudet ovat kuljettaneet aiemmin kallioperää verhonneet ainekset kauas rajojemme ulkopuolelle. Jääkaudet eivät kuitenkaan jättäneet peruskalliota paljaaksi. Kalliota verhoaa lähes kauttaaltaan viimeisen jääkauden tuottamat ainekset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.02.2009 - 18:54

Olisko jotain vaikutusta sillä, että meillä ei ole tuliperäistä toimintaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 18:55

Tarkoitatko sedimenttikiveä? Suomessa savikiveä on Muhoksen ja Oulun alueella. Hiekkakiveä löytyy Satankunnasta. Oiskohan niin, että Suomi on niin nuori maa, jotta siksi ei niin paljon löydy näitä täältä meiltä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 08:40

jäät vei ne, siirtyivät tonne eteläpuolelle aikoinaan