mikä on hälläpyörä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 21:26

Ainakin oli sen niminen ravintola Hämeenlinnassa, jos ei vieläkin....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 21:31

Hämeen Hälläpyörä on Suomen pisin putous. Hämeenkyrössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 00:16

Kyröskoski on putouskorkeudeltaan (22 m) Suomen korkeimpia koskia ja se sijaitsee Hämeenkyrön kunnassa, noin 40 km Tampereelta luoteeseen.

Kosken arvellaan olevan yksi Kalevalassa mainituista suurista koskista: Hämeen Hälläpyörä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 06:06

koskella en ole kaynyt mutta ravintolassa useinkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 08:05

Juu kyllä on ravintola olemassa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 08:42

Ravintolahan se.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 09:13

En ole koskaan edes kuullut mainittavan tämän nimistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 09:35

Kyrön-Koskea sillä nimellä kutsutaan.
"Hämeenkyrössä sijaiseva vuolas koski,joka jyrkkänä virtaakallion yli.Kerrotaan,että se on joskus seisahtunut kuten Motala ja ettäsilloin olisi putouksen alla nähty suuri rahaa täynnä oleva kattila,joka muinaistarun mukaan olisi sinne piilotettu vainon aikoina mutta jota kukaan ei saa sieltä pois."

Lähteet:
Kristfrid Ganander: Mythologia Fennica

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 10:53

Hämehessä hällä pyörä...
Hon har cyckeln i Tavastland.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:31

Hämeessä on koski nimeltä Hämeen hälläpyörä eli tarkemmin sanottuna Hämeenkyrössä.