Montako lasta Suomessa käy päiväkotia?

Avainsanat: päiväkoti suomi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 19:25

Lapset päivähoidossa 1997-2005

Kunnallisessa päivähoidossa oli vuoden 2005 lopussa noin 186 000 lasta, mikä on vajaa puolet alle kouluikäisistä. Kunnalliseksi päivähoidoksi lasketaan kunnan oman päivähoidon lisäksi myös kuntien yksityisiltä palveluntuottajilta ostopalveluna ostama päivähoito. Kunnallisessa päivähoidossa olleiden lasten määrä on laskenut noin 33 000:lla vuosien 1997 - 2005 välillä. Osa vähennyksestä johtuu alle kouluikäisten lasten vähenemisestä, mutta sen lisäksi vuonna 1997 tapahtunut pienten lasten hoidon tuen uudistus on lisännyt ns. täysin yksityistä lasten päivähoitoa.

Uudistuksen jälkeen KELA on maksanut yksityisen hoidon tukea, jos vanhemmat eivät käytä oikeuttaan saada kunnan järjestämä päiväkoti- tai perhepäivähoitopaikka, vaan perheen alle kouluikäistä lasta hoitaa yksityinen päivähoidon tuottaja. Vuoden 2005 lopussa yksityisessä päivähoidossa oli noin 15 400 lasta. Kaiken kaikkiaan päivähoidon piirissä olleiden lasten osuus alle kouluikäisistä on laskenut vain vähän eli osa kunnallisesta päivähoidosta on korvautunut yksityisellä. 2000-luvulla kunnallisen päivähoidon lukuja on pienentänyt myös se, että valtaosa 6-vuotiaista on nykyään ainakin osan päivää esiopetuksen eikä päivähoidon piirissä.

Teksti: Sari Kauppinen, Stakes

Lähteet:
Samasta lähteestä kuin Arnipoppa..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 19:23

Viimeisin luku Stakesin mukaan on vuodelta 2005, silloin 186 000.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 19:29

liian paljon:) Minusta sellaisten vanhempien joista jompikumpi on kotona, pitäisi pitää lapsetkin kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.02.2009 - 22:15

Aika monta. Ja hyvä että on päiväkoteja. Pääsevät vanhemmat töihin, niin ei tarvitse elää kituuttaa yhden palkalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 13:55

Kotonaolevilla vanhemmilla saattaa olla (ja käytännössä onkin) sellaisia ongelmia että laspen on hyvä olla myös muunalisessa ympäristössä. Eli lapsi ei pääse päiväkotiin jos toinenvanhemmista on kotona, mutta erityiset syyt ovat painavia eli esim. sairaus. Koskee kunnallista eli verovaroin kustannettavaa päivähotioa, itse maksettu on toinen asia.