Ovatko arkiötökät myrkyllisiä?

Onko arkiötököiden mukana jokin myrkyllinen laji? Saako niitä syödä ruuan mukana, jos menee vahingossa ruokaan? Ainakin Pelkokertoimessa syödään erilaisia ötököitä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 19:24

arkiötökkä on vähän lavea määritelmä, mutta jos tarkoitat niitä joita omassa ympäristössämme mönkii, niin eipä niissä taida niin myrkyllisiä olla että pari kolme palanpainikkeeksi pahaa tekisi. Monet kyllä on senverran pahan makuisia (esim se metsälude joita joskus marjojen mukana tuppaa) että voi herkuttelut jäädä väliin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 19:29

ei ole:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.02.2009 - 20:24

On tuolla metsässä mennyt suuhun monenlaista siivekästä eikä pahempaa ole tapahtunut. Joku amppari voi olla sieltä vaarallisimmasta päästä, jos pääsee pistämään suussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 20:26

Tietääkseni meidän pieneläimistöömme ei kuulu myrkyllisiä lajeja (kohtuumäärissä syötyinä). Joku sammakkolaji saattaisi olla, mutta nehän ei nyt ihan vahingossa soppaan pulahda ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 20:43

Jos kerran Pelkokertoimessakin niin tehdään niin enkö minäkin voisi...? Älä hyvä ihminen matki noita älyttömiä sarjoja tai edes katsele niitä. Käytä omia aivojasi niin pääset parhaaseen lopputulokseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 21:03

Allergiselle voi olla,en ole kyllä kuullut,että joku olisi sairastunut ötököistä ruuassa.Se ei tietenkään todista vielä mitään,sillä suurin osa sairauksien syistä jää löytymättä,kun niin hanakasti hoidamme oireet pois ja luonto sitten taudin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 21:04

Ei kai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 21:09

Meillä on niin kovat hapot vatsassa, että kyllä siellä ötökät sulaa, jos sellaisen vahingossa nielet. Pahinta mitä olen niellyt on ne miljoona mäkärää Lapin räkkä-aikana. Silloin jos suunsa aukaisee niin saa proteiiniannoksensa pyytämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 11:26

Ei ole, banaanikärpäset kertoo minulle lähinnä puhtaasta ilmasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 11:48

ei ole , paitsi jos pääsevät amparit tosiaan suuhun pistämään..turpoaa suu ja saattaa tukehtua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 20:30

Söin viime kesänä aika paljon vahingossa kirsikan matoja ja onhan niitä vadelmissakin. Hengissä ollaan. Joskin sain jostain ötökästä borrelioosin. Se tuskin tuli niitä syömällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 21:06

ei kai ne ole myrkyllisiä... ei mun tietääkseni ole muuta kuin inhoittavia : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 22:26

Suomen ainoa myrkyllinen hämähäkki (ruskohämähäkki) taisi juuri kuolla sukupuuttoon Eläintiellisen museon remontin yhteydessä (rakennuksessa sitkeästi elänyt kanta katosi, ilmeisesti munatkin paleltuivat)