Tiesittekö pääkaupunkilaiset, että moni maaseudulla asuva pelkää asiointia Helsingissä esim. kokemansa töykeyden takia? Mikä

meissä maalaisissa mättää?

Lisätty: 01.02.2009 - 13:59

Hih! Maalaiset pelkäävät esim. linja-autojen ja raitiovaunujen kuljettajia. Mutta nehän ovat yleensä itsekin maalta tulleita.
Kaikilla tuntuu olevan myönteisiä kokemuksia. Mutta mistähän tuo myytti hesalaisten töykeydestä johtuneekaan.... ei savua ilman tulta, sanotaan.

Lisätty: 01.02.2009 - 17:12

Pääkaupunkilaisilla on tosiaan kiire jo liikenteen vuoksi. He ovat aikatauluihinsa sidottuja.

Maalaiset pyörivät keskustan tuntumassa ja asematunneli on peloittava monellekin. Siellä eivät kumminkaan oikeat hesalaiset juuri päiväänsä vietä.

Minä itse olen pärjännyt hyvin, enkä moiti helsinkiläisiä töykeiksi. Ainoa trauma on jäänyt aseman vessasta ja sen älyttömästä hinnasta. Mutta sekin asia on jo korjaantunut. :) :)

Avainsanat: asenne käyttäytyminen pelko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 14:40

Kun maalainen tulee Helsinkiin, kukaan ei häntä havannoi, kaikki kulke omissa mietteissään,kiireissäänkin.
Palvelut ovat asiallisen reippaita ja ripeitä.Asiakaspalveluissa kukaan ei anna leppoisasti aikaansa. Tämäpä on töykeää,ajattelee maalainen, kukaan ei jää jutustelemaan,tervehtimään ja kysymään kuulumisia.Kaikki vain kulkee ohi. Metron liukuportaissa, auta armias jos menee kävelykaistalle,saa vihaiset katseet. Jos kysyy tietä, sanotaan nopeasti,tästä kaksi korttelia eteenpäin,käänny oikealle ja siitä kolmas poikkikatu vasempaan,hyvää päivänjatkoa.On paikkoja joihin ei voi pysähtyä miettimään, on tientuppona. Siis kulttuuriero.

Kysyjän kommentti

Mielestäni vastauksesi oli hyvä...kulttuuriero. Yes!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2009 - 12:38

No siihen en tiedä, jos et nyt ala mainostaa, että olet jostain Hikiän perukoilta niin voi saada tympeyttä vastaan.Itse olen ollut monastikin matkalla Hesassa ja ei ole vielä kintuille kukaan yrittänyt kuseksia. Kaikki on tullut kuin Manulle illallinen. Ei tartte pelätä Hesalaisia !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 12:41

En ole pääkaupunkilainen, mutta en törmänyt törkeyksiin, vaan saanut aina hyvää palvelua ja käyn hesas muutamia kertoja vuodessa..minä jos joku olen oikea maalainen, jo murre ja vaatetuskin sen kertoo..et ei voi tuotakan yleistää, anteeksi lennu..

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 12:43

Minulla on pääkaupunkiseudulta muutama kaveri enkä ole heidän puoleltaan mitään töykeyksiä kuullut. Hymyt olen herättänyt ihmisten huulille kun olen omaa murretta vääntänyt ; )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 12:58

Olen asunut ja työskennellyt Helsingin keskustassa 8 v. En silloin huomannut stadilaisten käytöksessä sen ihmeempää, kuin nytkään kun pistäydyn siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.02.2009 - 13:44

Asuin Hesassa nelisenkymmentä vuotta, enkä tosiaan huomannut koskaan, että ns. maalaisia olisi kohdeltu sen huonommin kuin muitakaan. Nykyisin olen itse maalainen, mutta Hesassa sulaudun joukkoon ihan hyvin. Ei kukaan kiinnitä mitään huomiota. Paremmin siellä maalaiset pärjää, kuin Hesalainen maalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 14:21

mulla on sukua asunnu tällä niemellä 1700 luvulta asti, viimeiset kolme sukupolvea tiukasti Kehä I:n sisäpuolella, enpä osaa ottaa tuollaisia moitteita omaan piikkiini.

Bussi- ja ratikkakuskeista nykyään tuskin yksikään on aito Hesalainen (ei ne muuten olleet aikaisemminkaan, iso osa Sipoosta) ja tyly vaikutelma saattaa tulla siitäkin etteivät nämä palveluammateissa olevat uudet tulokkaat oikein tiedä itsekkään missä ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 14:38

Luulen myytin hesalaisten töykeydestä johtuvan siellä olevasta ainaisesta kiireestä. Kun on kiire mennä ja tulla ei ehdi juuttua tai auttaa toisia ihmisiä ja silloin kiire koetaan epäystävällisyytenä. Maalla on jostain kumman syystä enemmän aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 16:03

Täysin erimieltä, stadi on täynnä maaltatulleita ihmisiä.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 16:15

En kyllä menisi vain pääkaupunkiseutulaisia moittimaan, jos hesalaisia voi väittää töykeiksi niin yhtä hyvin sitten koko Suomen kansaakin. Kaupungilla liikkuvat ihmiset mielestäni ovat yleensäottaen melko avuliaita ja ystävällisiä, vaikka tietenkin poikkeuksiakin löytyy. Palveluammatteihin hakevat ihmiset taas saisivat minun puolestani mennä vaikka vuodeksi ulkomaille opiskelemaan käytöstapoja. Suomalaisilta bussikuskeilta ei yleensä saa edes nyökkäystä, ulkomaalaisista kuskeista 99% sentään lahjoittaa hymyn. Eräs maalla asuva kaverini tuli pienenä luoksemme Helsinkiin vierailulle ja ihmetteli kovasti, miksei jokainen vastaan tuleva ihminen sanonut päivää. Siitä asti hänellä on ollut jonkinlainen vaistomainen käsitys siitä, että kaupunkilaiset ovat etäisiä ja epäystävällisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 16:49

Minusta tuollainen väite ei pidä paikkaansa.
Töykeää käytöstä on ihan joka paikassa läpi linjan Hangosta Lappiin.
Suomalainen olemus on sellainen" En tiedä,olen täällä vain töissä".
Kyllä minä aina ihmettelen vieläkin mennessäni esim johonkin liikkeeseen, että ovatko nämä myyjät tai asiakaspalvelijat täysin aivottomia? Katsovat tyhjyyteen ja näpyttelevät olevinaan jotain,eivätkä ole huomaavinaankaan,että sisää astui ihminen,joka maksaa heidän palkkansa ja mahdollistaa heidän työssäkäyntinsä! Haloo.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 17:29

MINULLA ON SELLAINEN KASITYS HELSINGIN BUSSIKUSKIT ON NS.MAAHANMUUTTAJIA,,eivat ehka puhu suomea

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 09:33

Totuus on se täällä hesassa on aikavähän aitoja hesalaisia,melkein kaikki tulleet maalta,jos ne parisukupolvea asuneet täällä se ei tee vielä niistä hesalaisia.Ainanen kiire johonkin jalan mennään juosten,eikä niinkun maalla kävellessä tutkitaan kaikki tiepuolen eläjät.SE saa näyttämään töykeältä kun mennään juosten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:37

Ei haittaa vaikkeivat täällä asioikaan mutta mitenhän pitäsi suhtautua kun maalainen kysyy avuttomana neuvoa, sitä näet sattuu?!
Olen tottunut opastamaan eri puolilta maailmaa tulevia "vieraskulkijoita" ja siinä ohessa myös kotimaisia ihmisiä. Monenlaista on kysyjääkin, pakko sanoa. Muut kuin suomalaiset (eli eurooppalaiset, jenkit) useimmiten käyttäytyvät eri tavalla eli tervehtivät ensin, ja kysyvät sitten asiansa. On paikallaan auttaa neuvoillaan ilman muuta.
Bussinkuljettavat ovat varmaan suurin osa muualta tulleita ja myös ns. maahanmuuttajia.