Mistä virukset tulevat tietokoneelle

Mulla on ollut kotona ja töissä tietokone yli 20 vuotta, eikä yhtäkään virusta ole vielä tullut,
johtuuko että koneeni on aina MAC-tyyppiä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 19:36

Mac ejä ei ole vainuttu niin tehokkaasti kuin tavallisia PC käyttäjiä. Virukseiahan levitetään roskapostiin, liitetiedostoihin ja ilmaisten 'hyötyohjelmiin' piilotettuna, näitä jos paljon pyörii koneessasi saastumisriskikin on aika suuri (tietysti hyvät palomuurit ja torjuntaohjelmat hoitaa kaikki tunnetut riesat mutta aina tulee uusia)

Kysyjän kommentti

Hyvin perusteltu vastaus kiitoksia paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 19:22

Tyypillinen viruksenkirjoittaja on noin 20-30-vuotias mies. Yleensä viruksia kirjoitetaan uteliaisuudesta, häiriköinnin halusta, kuuluisuuden tavoittelemiseksi, kiusanteoksi tai vallankäyttämiseksi. Virukset pelleilevät koneella, tuhoavat tiedostoja, levittävät satunnaisesti poimimiaan tiedostoja eteenpäin ja tukkivat palvelimia.
Virukset leviävät yleisimmin sähköpostin välityksellä. Lisäksi viruksen voi saada muun muassa Internetistä, korpulta tai rompulta ja Internetin keskusteluryhmistä.

Sinulla on varmaan niin tehokas palomuuri ja viruohjelma ym, etteivät pääse koneellesi.
Ei ole kyllä ollut minunkaan koneillani viruksia, vaikka ei ole Mac.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 19:36

Minun virustorjuntani varoitti viruksesta, kun avasin googlessa jonkun matkailusivuston. Suljin sen välittömästi, eikä sen jälkeen ole tapahtunut mitään. Kerran löytyi troijalainen, ja sen virustorjuntaohjelma poisti. Siitä en tiedä mistä oli tullut, mutta löytyi kuvatiedostosta. Hassua vaan etten ollut lisännyt sinne mitään moneen kuukauteen, joten mistä se sinne itsestään tuli yks kaks. Ei tajua ei. Nyt on puhdas kone.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 19:52

Säästyinkin selittelemästä enempää, sillä olen "vähäviisaan" kanssa samoilola linjiolla. varo roskapostia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 21:45

Näitä viruksia siis tekevät sellaiset ohjelmointiin jollaintavoin perehtyneet nuorukaiset.
Virus on siis sellainen pahaa tekevä piilohjelma joka on ohjelmoitu suorittamaan jotain tuhoa päästessään sisään käyttöjärjestelmään koneeseen.
Suurin osa näistä torjunnan ilmoittamista epäilyistä on tosiaankin vain epäilyitä,eikä siis viruksia.
Sitten viruksiakin on paljon paljon sellaisia ,jotka eivät tee koneessa mitään sellaista,jonka tavallinen ihminen edes huomaisi.
Sitten on yleisesti tiedossa oleva tosiasia,että nämä virusuutiset tulevat mediaan ja niitä pidetään yllä ihan taloudellisten syiden takia( on siis joskus epäilty jopa liioitttelua torjuntaohjelmia kauppaavien interessiryhmien sisällä).
Netissä on lukemattomia erittäin hyviä ilmaistorjunta ohjelmia näiden kalliiden ostoohjelmien lisäksi,ja lisäksi monet niistä ovat huomattavasti kevyempiä käyttääkkin ,eivätkä tuki konetta nuhapumpuksi. Yksi suomenkielinen esimerkiksi mainitakseni on avast niminen.

Lähteet:
Tämän kirjoitti tuntematon ,mutta en ehdi nyt rekisteröityä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 21:54

Valtaosa kotikoneisiin tulleista viiruksista on tullut roskapostin liitteiden mukana. Jos et ole varma lähettäjästä ÄLÄ avaa sähköpostia vaan deletoi se välittömästi ja tyhjennä roskis vaikka päivittäin. Toinen yleinen viruspaikka on pornosivut, mutta eihän niillä kukaan käy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2009 - 09:42

Kyllä johtuu MAC koneet jossain määrin immuuneja viruksille.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 30.01.2009 - 15:04

yleensä virukset piilevät epäilyttävissä ladattavissa tiedostoissa.