Millaisia ovat Pariisin imasto ja kasvillisuusolot?

Avainsanat: pariisi ranska

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 18:49

Ilmasto ja kasvillisuus

Ranskan ilmasto on temperaattinen ja sateinen, lukuun ottamatta Välimeren seutuja, jossa vallitsee talvisadeilmasto. Pohjois-Ranskassa kylmimmän kuukauden keskilämpötila on noin 4 astetta ja lämpimimmän 19 astetta. Etelä-Ranskassa kylmimmän kuukauden keskilämpötila on 7 astetta ja lämpimimmän 22 astetta. Koko Ranskan alueella sataa suurin piirtein yhtä paljon vuoden aikana, lukuun ottamatta enemmän sateita kerääviä Ranskan alppeja. Vaikka pohjois- ja Etelä-Ranskan sademäärät ovatkin suunnilleen samat, Pohjois-Ranska sijaitsee länsituulten vyöhykkeellä ja saa sateensa tasaisen epäsäännöllisesti ympäri vuoden, muiden lauhkean vyöhykkeen alueiden tavoin. Etelä-Ranskassa vallitseva ilmastotyyppi on sen sijaan subtrooppinen talvisadeilmasto, ja täten lähes kaikki alueelle satava sade saadaan viileään talviaikaan, kesäisin ei juuri alueella sada.

Ranskan kasvillisuus voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: Välimeren rannoilla, talvisadeilmastossa kasvillisuus on pohjoiselle välimerelle tyypillistä tiheää nahkealehtistä ainavihantaa lehtimetsää, tosin lähes mitään siitä ei ole enää jäljellä sillä alueet ovat nykyisin maanviljelyyn ja asumiseen otettuja. Alueen metsien tyypillisiä puulajeja ovat korkkitammi ja rautatammi. Välimeren rannalla, Rhonen suistossa sijaitseva Camarguen kosteikko lienee välimeren alueen tärkein ja suurin kosteikko. Se on tunnettu lintukohde lintuharrastajille, jossa monet Euroopan ja Afrikan välillä muuttavat muuttolinnut pysähtyvät lepäämään. Camargue on tunnettu myös siellä vakituisesti elävästä 10000 yksilön flamingoyhdyskunnasta ja Camarguen valkoisista hevosista, jotka nykyään vaeltelevat kosteikolla villinä. Lähes koko pohjoisessa ranskassa, lauhkealla vyöhykkeellä kasvillisuus on lauhkeaa talveksi lehtensä varistavaa lehtimetsää, yleisimmät puut ovat talvitammi, saarni, metsätammi, vuorivaahtera, vuorijalava, koivu, valkopyökki, pähkinäpensas ja pyökki. Näistäkään metsistä ei ole enää kuin rippeet jäljellä. Paikoin Atlantin tuulisella rannikolla kasvaa kuivia kanervanummia ja alvareita. Alpeilla vuoristometsät ovat tyypillisiä.

Lähteet:
Ranska -wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 19:03

Terhi sen kaiken jo sanoi. Ei lisättävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 19:06

Paitsi että Pariisissa on voimassa kaikki suurkaupungin metkut, ilmansaasteet ja metelit, jos siinä nyt pikkasen sadetta ropsuttelee, niin eipä sitä kerkeä noteeraamaan kun väistelee niitä päättömiä kaahareita, pieni hiki aina pinnassa lämpötilasta riippumatta ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2009 - 00:19

Aina hienot kelit , kun olen sielläpäin ollut.