Nilkka nyrjähti?

Mitä pitää tehdä jos nilkka nyrjähtää, vai eikö mitään? Vasen nilkka nyrjähti ja on nyt kipeä ja turvonnut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 07:36

Nilkka voi nyrjähtää milloin vain

Useimmiten vamma syntyy niin, että nilkka niukahtaa ulkosyrjälleen vinosti, jolloin pohjeluun ja telaluun välinen nivelside venähtää tai revähtää. Jalka osuu huonosti jalkakäytävän kiveykselle, metsäpolulla jalan alle sattuu kivi tai puunjuuri, tai sitten pallopelissä astutaan vahingossa toisen pelaajan jalalle.

Nostamalla raaja kohoasentoon voidaan vähentää veren virtausta vamma-alueelle, mikä myöskin vähentää turvotusta.

"Kannattaa käyttää maalaisjärkeä, milloin hakeutuu lääkäriin. Mitä nopeammin nilkka turpoaa, sitä suurempi on vamma. Toki kannattaa varmistua, ettei nyrjähdykseen liity luunmurtumia. Kipu kertoo aika paljon vamman vakavuudesta.

www.kaleva.fi/plus/index.cfm...mode=print

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 07:17

Sinuna hakeutuisin kuitenkin lääkärille joka arvioi onko muutakin tapahtunut kuin nyrjähdys.Muuten siihen voi laittaa ideal siteen ja yrittää pitää jalkaa ylhäällä ja rasittamatta sitä liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 08:03

Purista ,kohota ja kylmennä.Jos turvotus ei tunnissa helpota yhtään,sinne lääkäriin,kuin edellä kerrottiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 08:30

Heti tapahduttua kolmen koon hoito : kylmä, koho ja kompressi. Terveyskeskukseen tarkistuttamaan ettei ole murtumaa.

Lähteet:
Opiskeltu tieto ja kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 08:33

Kylmä kääre,kohoasento,idealside ympärille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 09:35

Jos ois jotain esim. mopilaattia, tai vastavaa niin sitä sivelet nilkaan..auttavat turvotukseen ja särkyyn..niin noiden yllä olevien lisäksi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 10:48

Välittömästi lääkärille, et itse edes tiedä onko kyse nyrjähtämisestä, venähtämisestä vai mistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 10:58

nivel siteet revenneet jos turvoksissa ja kipeä,viisain mennä näyttämään lääkärille,voi joutua leikkauseen jos pahasti revenneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 12:56

Jos pystyy kävelemään, niin ei välttämättä tarvitse lääkäriä. Kylmä kääre, ja sitten idealside. Eikä saa rasittaa liikaa. Paranee itsestään, mutta hitaasti.

Lähteet:
Omaa kokemus useaan kertaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 12:59

Kannattaa ehdottomasti käydä näyttämässä. Jos varsinkin olet vielä nuori, niin ehdottpmasti käy näyttämässä,sillä vammat tuppaavat pahentua vuosien saatossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 17:16

K = kylmää
K = kompressio eli puristus
K = kohoasento

Noin ne koulussa opetti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2009 - 15:26

kkk :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 19:52

Koska vamma ei ole enää tuore, nilkkaa tulisi tukea tukisiteellä. Mobilat voisi olla hyvä. Lääkäriin, jos näyttää pahalta ja liikkuminen koskee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 11:01

kylmää ja kipuvoidetta ja tiukka side:)