Mitä tarkoittaa: Kirjoittaa asiatyylillä, Käyttää kuvakieltä, Jäsennellä, Tulkita

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 18:33

Toimittajat sanomalehdissä, joskus en tykkää uutisista jotka liian vakavasti kirjoitetaan, muistuu mieleeni täälläpäin kun toimittaja lehdessä kirjoitti kissasta joka oli puun latvassa 22 tuntia, uutisessa ei ollut hivenenkään huumorin tajua miten juttu pitäisi kirjoittaa, jotenkin tuntui kuin juttu olisi kirjoitettu 30-luvun tyyliin.

Lähteet:
Oma lukemus lehdestä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 18:43

eikohan se ole lukijasta kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 18:48

Kirjoitan asiallisen vastauksen jonka sinä ymmärrät tai käytän kuvakieltä ja sanon asiani vertauksin jonka sinä tulkitset niin kuin luulisit minun tarkoittavan ja jäsentelet asiat tärkeysjärjestykseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 19:40

- kirjoittaa pelkästään asiaa ja asiallisesti (sekoilematta esimerkiksi omien mielipiteiden kanssa)
- käyttää kuvakieltä, kertoa asioista vertauskuvin ja kiertoilmaisuin
- järjestelet kertomasi jonhonkin järjestykseen etkä pompi edes takaisin jutusta toiseen
- esität omia mielipiteitäsi ja näkemyksiäsi asiasta josta olet kertomassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 08:35

Erittäin lahjakas kirjoittaja tekee näin.Yleensä kirjoittaminen on hänen ammattinsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 10:06

Mulle täysin hebreaa,asiatyyli kaukana samoin jäsentely,sekä kuvakielen käytöössä parempi käyttää kuvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 13:46

Mikäli olet jonkin alan opiskelija, nuo käsitteet on varmasti jossain vaiheessa jo opetettu. En oikein osaa vastata, kysymyksesi on epätarkka.
Nuo sanat voisin selittää mutta tulisi pitkä juttu...helpompi selittää sanoin kuin kirjoittaen. kaikki ovat "sanojenkäytön" ammattilaisille täysin arkipäivää eli tuttuja asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 11:13

jäsennys on lyhyt muistiinpano ko. puheestasi, että vain sitä vilkaisemalla muistat mitä pitää puhua. Siinä on pääkohdat. Ja kuvaukset, on helppoja arkileämästä tehtyjä esimerkkejä jotka on kaikille tuttuja, asiatyylillä kirjoittamiene on kuivaa asiaa, kuvaukset ja pehmennykset puuttuu..tulikit.. hmm, en ole varma. Ehkä sitä, että käytät esim sivistyssnoja ja tulkitset ne myös selkokielelle