Minkälaiset vanhemmat teillä itsellänne on tai ollut.Meillä molemmat kävi töissä,isä teki päivätyötä ja äiti vuorotyötä.

En muista jääneeni mistään paitsi,kun perusasiat ovat kotona kunnossa ja vanhemmilla keskinäistä rakkautta,niin siellä on lapsenkin hyvä olla.Nyt nyky suomessa on vaikeampaa,kun toi lama hiertää ihmisten itsetuntoa ja vie työpaikkoja.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 20:58

Isäni oli armeijan upseeri ja äiti oli kotona. Olin nuorin perheessämme. Vanhin siskoni on 19 vuotta minua vanhempi.Kun saksalaiset perääntyivät Lapista kotimme varuskunnan alueella poltettiin ja äiti 4 lapsen kanssa pakattiin junaan ja meidät vietiin erääseen rannikkokaupunkiin. Äitiä neljän lapsen kanssa ei huolittu kenenkään kotiin vuokralaiseksi. Lopuksi varakas suomenruotsalainen sosiaalilautakunnan puheenjohtaja otti meidät asumaan saunakammariin.

Sota vieroitti isän ja äidin toisistaan, mutta siihen aikaan ei eroa hevin otettu. Isä kävi meidän luona kaksi tai kome kertaa vuodessa. Isä ei pitänyt minusta enkä saanut koskaan häneen yhteyttä. 70-vuotiaana isä palasi äidin luokse ja hoiti häntä kauniisti. Isä oli saunassa puolisoni kanssa ja siellä hän oli pyytänyt puolisoltani anteeksi, että oli ollut minulle paha. Mutta vasta hänen kuolemansa jälkeen sain tietää hänen anteeksipyynnöstään.

Kaikesta tästä oppineena yritän olla ihmisiksi ja ilmaista varsinkin lastenlapsilleni, että rakastan heitä.

Kysyjän kommentti

Valitsin vastauksesi parhaaksi minun kysymykseeni vanhemmista,kirjoitit kauniisti lapsuudestasi,kiitos vastauksestasi Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 10:50

Meillä molemmat kävi töissä tekivät pitkiä päiviä omassa yrityksessään, mutta meillä oli apulainen Edith täti, tiukka mutta ihana ja esikoulu iässä menimme vasta puolipäiväisiksi tarhaan.Itse olen joutunut lapseni viemään päivähoitoon hyvin pieninä, kyllä itkutti ja huono omatunto asiasta oli monia vuosia, mutta kyllä niistä kunnon ihmisiä on tullut, minua paljon fiksumpia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:50

Maalta kotosin ,eli maatilalta,pääasiassa kumpikin kotona ainakin yöt ,sikäli kun tilan työt antoi aikaa.Toinen vanhempi vielä elossa.Itse tunnossa ei puutteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:00

Miellä molemmat ovat käyneet töissä : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:03

Kyllä aluksi oli molemmat,mutta olessani 4 vuotias kuoli isäni. Sen jälkeen kasvoin yhdessä isovanhepieni kanssa maalla äitini kanssa ja se olikin hyvin rikasta aikaa minulle sain kokea kaikkia hauskoja asioita ja oppia sellaista mistä on sitten ollut paljon hyötyä elämässäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:07

Meillä isä päivät ja äiti illalla muutaman tunnin. oli turvallista menä koulusta kotiin , kun siellä oli aina äiti ootamas..tosin minulla paljon nuorempia sisaruksia , joten ei äiti niiden hoitamisesta ois päivätöihin kerenytkään..,

Lisätty: 28.01.2009 - 11:10

hyvät ja rakastavat vanhemmat olivat, ja kovasti heitä kaipaan ..ovat taivaan kotiin jo muuttaneet 4v, sitten..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:22

AITI kotona ISA toissa,minusta samanlaista kuin suomisen ollilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:23

Meillä faija oli enimmäkseen töissä ja mutsi kotona niin kauan kuin sieltä löytyi alle kouluikäisiä kakaroita (esikoisena mulla oli siis mutsi kotosalla melkein aikuiseksi asti)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:52

Kohta 60 vuotta kun synnyin maalle ns Jumalan selän taa. Tielle 2 km , onnikka kulki siitä. Ei ollut autoa ei edes polkupyörää. Isä oli viikot poissa pitäjillä metsätyönjohtaja kun oli. Äiti hoiti omavaraustaloutta, yksi lehmä possu kanoja.. ja lapsia kotona. Nuorimmaisena opin et kotona tehdään yhdessä kaikkea. Koskaan ei ollut tekemisen puutetta, vaikkei TV.tä tai muita vempaimia ollut, radiosta kuunneltiin kaikki. Jopa kouluun lähtiessä piti yrittää vähän saada maitoa lehmästä pois kun äiti oli sairaalassa, se tehtiin ja sit kouluun. Talvella hiihdettiin 3km, kevät-syksy matka oli suon poikki oikastuna n. 4km tietä pitkin 7km. Eipä ollut koulukuljetuksia. 19v asustin siellä ennankuin läksin maailman menoon mukaan. En ole katunut koskaan asumistani syrjässä. Oli puhtaat elämän arvot, jotka on vähän kieltämättä rähjääntynyt matkan varrella. Pennin nalle saatiin joskus kaulureissulla kioskilta.......

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 12:46

isä tällä hetkellä eläkkeellä ja äiti käy töissä. vanhemmat eronneet yli 10vuotta sitten, mutta ovat väleissä jollakin tavalla. molemmat vanhemmat ihan mukavia, mutta silloin nuorena olin todella katkera siitä vanhemmilleni, kun me ei ikinä matkusteltu missään, nyt olen ottanut matkustamisesta kaiken irti ja äiti on välillä ihan kauhuissaan:)..turhaan:). melko vapaa kasvatus niin mulle, kuin veljillekkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:22

meil oli äippä ja iskä töissä, minä hoidossa. sit myöhemmin vanhemmat eros ja äipän kans asustelin ja viikonloppuja vietin iskäl. koulut kävin ja sit läxin pois äipän helmoista. ainoo lapsi olen. tällähetkellä kummatkii on elossa ja töissä käyvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:27

Isälläni oli yritys, äitini oli virkaäiti. Äitini perimä maatila oli myös perheen hoidossa. Meillä oli kotiapulainen ja myös muuta työväkeä.
En ole koskaan ollut päivähoidossa, onneksi. Sisaruksia ei ole mutta muuten yhteydet serkkujen kanssa olivat kiinteät eli olin myös ikäänkuin osa enoni perhettä.
Maaseutu kasvuympärisönä oli se paras mahdollinen, sitä en vaihtaisi mihinkään muuhun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.01.2009 - 16:15

molemmat "tavallisissa" töissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 16:34

Isäni matkatöissä, äitini töissä satunnaisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 18:35

olin kotona ja hoidossa.. silloin vaan ne hoitopaikat oli mitä oli.. vanhapiika sukulainen jouti joskus hoitaan:(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 18:58

Isä töissä jatkuvasti, äiti satunnaisesti, sikoisena itse toimin 'lastenhoitajana' kuusivuotiaasta lähtien (satunnaisesti) silloin kun molemmat sattuivat olemaan yhtä aikaa töissä, kaikki selvittiin siitä aika pienillä traumoilla, itse asiassa tilannetta pidettin silloin täysin luonollisena

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 20:31

Isä on aina töissä ja äitiki melko paljo,mut on kyllä ihanat vanhemmat täytyy myötää,en vaihtais.