Kumpi mielestänne parempi; äiti hoitaa lapset kotona vai käy työssä ja vie lapsukaiset hoitoon?

Jos nyt ajatellaan näin ettei olisi siitä rahasta niin kiinni, vaik´siitähän se yleensä on.

Avainsanat: kotiäiti ansioäiti kasvatus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 07:47

Jos rahaa ei ajattele, niin mielestäni alle 3 vuotiaat olisi hyvä kotona hoitaa, sitten vaikka puolipäiväisesti tarhaan, sosiaaliset taidot oppisi siellä paremmin, erilaisia virikkeitä tulisi, kavereita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 08:21

eiköhän toiki oo ihan sama että miten lapsensa kukin hoitaa....:D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 08:24

Itse kasvoin kotona aikuiseksi asti.Nykyisin käytänön sanelema juttu, kai se päiväkoti on ihan hyvä ratkaisu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 08:36

Jos vaan on mahdollista taloudellisesti,niin lapsien on parempi olla kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 08:41

Toisilla äideillä ei ole työpaikkaa mihin palata äitiysloman jälkeen ja ovat pakosta kotona.Toisilla niin ja toisilla näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 09:08

kyllähän lapset saisi hoidossa tai päiväkodeissa sosiaaalisia juttuja ja tietenkin kavereita. kyllä mie pistäsin hoitoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 09:14

Mielestäni pitää olla todellinen valinnan vapaus, yhdelle perheelle sopii paremmin kotiäiti, toiselle töissäkäyvä. Kenellekkään ei ole hyväksi stressaantunut, huolestunut, ahdistnut ja itsesyytöksissään elävä äiti, oli hän sitten kotona tai töissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 09:46

Ei äitien tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa siitä,et vie lapsensa hoitoon.Lapset oppivat sosiaalisia taitoja päiväkodeissa ja saavat kavereita,Itsekkin jouduin viemään lapseni päiväkotiin,kun töihin oli pakko palata äitiysloman jälkeen,ei ollut vaihtoehtoa.Ainankin miulla oli turvallinen mieli mennä töihin,kun tiesin siellä olevan osaavat hoitajat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:10

Aina parempi mitä kauemmin voi itse hoitaa lapset kotona.
Kuitenkin nykypäivänä on paljon tilanteita että pakko mennä töihin hankkiakseen paremman elannon ja näinollen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä lapset hoitoon siksi aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.01.2009 - 10:44

Jos rahasta ei olisi kiinni, niin kuin kysyjä mainitsi, hoitaisin pari vuotta kotona, ja sitten lapsi hoitoon. Lapsi oppisi kodin ulkopuolista elämää, ja äitikin saisi muuta elämää, kuin ainaista lasten hoitoa. Aikuisille on työ hyvin tärkeä jo henkisen hyvinvoinnin puolesta. Ja lapsi saisi kavereita hoitopaikasta, uusia oppeja, monipuolista tekemistä ja kaikkea muuta kehittävää. Tahtoo kotona käydä niin, että lapset vain omassa huoneessaan leikkivät. Ei siinä vanhempien opit ja esimerkit silloin tartu nuppiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:10

Kyllähän kotona olo on lapselle kolmisen vuotta hyvä, mutta myöskin päiväkodit on hyvät, jotta lapset alkaa oppia sosiaalisesti suhtautumaan toisiin lapsiin ja yleensäkin sopeutumaan lähimmäisiin. Monikin lapsi jolla ei ole sisaruksia, niin heillä on vaikea monasti sopeuta leikkeihin ja leluihin, eivät anna toisten käyttää niitä ja ovat hyvin itsepäisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:15

Jos ois rahaa ja nuoruutta, nin ehdottomasti pitäisin kotona, ja veisin muutamaksi tunniksi, muutamana kertana viikossa leikkikerhoon..jotta saavat myös oman ikäistä seuraa,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:39

Jokaisella perheellä on oma tilanteensa, eikä kukaan voi sanoa mikä on parhaaksi ja mikä ei. Ei kaikille äideille edes sovi (pää hajoo kotona ilman aikuista seuraa) olla kotona kuin ehkä se puolitoista vuotta. Ja se on mielestäni aivan ymmärrettävää, koska ihminen on sosiaalinen olento ja yksi-kaksi vuotiaan kanssa voi käydä tietyn tasoisia keskusteluita.

Nykyään jopa ministeritasolta tulee kannustusta, että opiskelijoiden tulisi tehdä lapsia jo opiskeluaikanaan. Tämä tulisi todennäköisesti tarkoittamaan sitä, että äiti palaisi opintoihinsa noin vuoden kuluttua.

Tämä asia kiehuttaa monia perheitä tällä hetkellä, ja mielestäni on kaikkien oma asia, miten lapsensa päivähoidon järjestävät. Kuten kaikessa muussakin lastenhoitoon liittyvässä neuvomisessa ja 'bessewisseröinnissä', hermothan siinä menee kun jotkut huutelee sivusta että oot huono äiti jos teet niin tai näin. Mur.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:45

HOITAA KOTONA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:16

ainahan se parempi on jos äiti sen tekee,,,,mutta sillä on myös se toinen puoli,kyllä lapsen pitääja on pakko olla toisten vieraiden lasten kanssa ettei siittä tulis pörröä elikkä miten sen nyt sanois,,,ettei se ala pelkäämään muita ihmisiä eikä,,,,,,no kyllä siinä jo jotain ajatuksia herättäviä sanoja....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:33

Eiköhän jokainen osaa nuo asiat itse järjestää, ei toinen voi sanoa toiselle mikä on paras. Nykymaailmassa ei käy että naiset jäisivät kotiin. Koultus menee hukkaan, ihminen tarvitsee jotain muutakin kuin kodin seintä ympärilleen. Ja entäs sitten kun se liitto hajoaa, jää tyhjän päälle.
Mielestäni jokaisen kuuluu pääsääntöisesti kustantaa oma elämänsä itse eli lapsia hankitaan sitten kun opiskelut on loppu (ja sen verran kun on mahdollista taloudellisesti). Olen luonteeltani sellainen että kaipaan haasteita, mutta joku toinen taas on tyytyväinen kotona olemiseensa.

Lisätty: 28.01.2009 - 13:35

Kotonaolovuosien jälkeen työhön paluu ei niin vaan onnistu, työelämä kehittyy ja elämä on uudelleenkouluttautumista koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 16:51

Vaikka kotona olevien vanhempien lapsilla onkin subjektiivinen oikeus kunnalliseen päivähoitoon, en silti laittaisi omiani sinne
Seurakunnilla ja muilla järjestöillä on korkeatasoisia kerhoja, joissa lapsi saa olla 2-3 tuntia pari kolme kertaa viikossa ja usein ne ovat maksuttomiakin,
käyttäisin tätä mahdollisuutta lapsen sosiaalisten taitojen opetteluun. Näin lapsi sais kasvaa enempi rauhassa, ja jokapäiväistä hoitoonriepottelua ei olisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 18:34

se on niin yksilöllistä.. lapset on erilaisia ja äidit in erilaisia:) yhdelle sopii toinen ja toiselle ensimmäinen:)

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 29.01.2009 - 16:07

No paremmin sitä lapset ruokkii kun käy töissä, naurettavaa jos joku väittää että on huono äiti jos käy töissä, herranjumala..