Mitä pilkkumi sanoo sinulle.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 08:34

Meillä päin se oli noin 3-4 litranen sangaton emali kulho,tämäkin metsolat sarja oli jokin verran pohjosempana kuvattu murre sukulaisuus tuttu,katoit vissiin Metsolat kun tämä pilkkumi iski kuuloosi,nimi tullut siitä kun emali lohkeili kulhon reunasta,teki semmosia pilkkuja siihen kulhoon.Siis EMALI KULHO.

Kysyjän kommentti

Valitsin vastauksesi parhaaksi miun pilkkumi kysymykseeni,sie tiesit mitä mie tarkoitin.sieltä Metsolat sarjastahan mie sen idean sain.Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.01.2009 - 21:38

Eiköhän se ole kippo, kulho. Vähän vaihteleva merkitys eri murrealueilla ymmärtääkseni.

(Tampereella olen kuullut sanottavan, että josko mentäs ryystää pari pilkkumii kaljaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.01.2009 - 21:48

Isohko posliinikulho tai taikinakulho (Arabia).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 21:54

Booliämpäri :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 22:05

Etelä-Pohjanmaalta oleva ukkoni sanoo, että pilkkumi on iso kulho 3-5 lr ja heillä aina valkoinen posliinivati.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 22:06

Itselläni on Arabian piippuleimaisia pilkkumeita muutama ja useaa kokoa, ne ovat ikäänkuin jalallisia kulhoja. Pilkkumi voi olla minkä kokoinen tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 22:13

Äkkiseltäs oisin hakenut tuon tuotteen muualta ,kuin posliineista..oisin laittanut sen jotenkin pikkuhuoneeseen...

Lähteet:
oma arvaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 01:48

Ei kait tippa tapa eikä ämpäriinkään huku! Taisi olla sellainen ämpäriä pienempi juttu jota voi vaikka kulhoksikin nimitellä, jos ei tuo muisti ole vielä alkanut rakoilee!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 08:43

Isoäitini sanoi isoa,valkoista posliinikulhoa pilkkumiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 09:40

Se on kulho, niitä on erikokoisia. Pilkkumi on aika iso yleensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 16:57

Meillä kotona oli iso n. 5 litran valkea posliinipilkkumi, jossa tehtiin aina pullataikint

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 18:30

ei kuulu puhetta:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2009 - 22:15

Eemeli siitä tulee mieleen. Eikös se tunkenu päänsä sinne pilkkumin sisään ja jäi korvistaan kii.