mikä on metsävähennys? yksityskohtainen selvitys kiitos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.01.2009 - 21:07

www.mhy.fi/kalajokilaakso/me...FI/metsav/
Tuolta löydät asiaan liittyvää tietoa.
www.mhy.fi/mhy/metsaverotus/...avahennys/
Ja täältä lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.01.2009 - 21:10

Metsävähennyspohja muodostuu ostetun metsän hankintamenon perusteella. Vähennyspohja on 60 prosenttia kiinteistön hankintamenon metsään kohdistuvasta osasta. Huomaa, että metsävähennyspohja nousee 60 prosenttiin metsän hankintamenosta myös niiden aikaisemmin hankittujen metsien osalta, joilla vähennyspohja oli 50 prosenttia ennen vuotta 2008 ja joita ei ole luovutettu ennen vuotta 2008.

Verovuonna tehtävä metsävähennys saa olla enintään 60 prosenttia metsätalouden veronalaisesta pääomatulosta, joka on verovuonna saatu metsävähennykseen oikeuttavasta metsästä. Verovuonna tehtävän metsävähennyksen on oltava vähintään 1 500 euroa. Metsävähennyksen tekeminen edellyttää siis vähintään 2 500 euron pääomatuloa verovuonna näistä metsistä.

Metsävähennys muuttuu uudistuksen myötä verovelvolliskohtaiseksi, jolloin metsän omistaja voi vähentää käyttämättä olevan metsävähennyksen miltä tahansa metsävähennykseen oikeuttavalta metsäkiinteistöltä saadusta metsätalouden pääomatulosta.

Metsätilan sukupolvenvaihdosta ja muuta metsätilan ostoa suunnittelevien kannattaa selvittää metsävähennyksen tekemisen edellytykset ennen toimenpiteen toteutusta.

Lähteet:
metsäliitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.01.2009 - 21:21

joo mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? saanko rahaa takaisin niinkuin normaalissa veronpalutuksessa? jos olen vaikka metsätilan ostanut 1.7.2008 130 000e + kulut 10 000e = 140 000e ja puuta myynyt heti kauppojen jälkeen 90 000e niin miten käytännössä nyt näkyy tämä metsävähennys kiitos jo etukäteen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 08:48

Eiköhän se huomioida verotusta tehdessä.Tai sittein vaikeimman kautta,eli tekemällä pyynnön EU-kaavakkeella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 09:47

Metsäverotusasiat ovat nykyään tosi hankalia ja monimutkaisia. Tuota pitää kysyä ihan asiantuntijalta.

Lähteet:
kokemus