Mitä toimintaa Kalevalassa liittyi maailman luomiseen?

Avainsanat: kalevala maailma luominen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.01.2009 - 11:15

Lyhesti Ilmatar: KALEVALA - MAAILMAN SYNTY Aikojen alussa oli vain vettä ja ilmaa. Maailma ei ollut vielä muotoutunut. Ainoa elävä olento oli Ilmatar, ilman impi. Hän ikävystyi yksinäiseen elämäänsä ja laskeutui alkumereen uiskentelemaan. Ilmatar tuli raskaaksi meren tuulesta, mutta kun lapsi ei vielä yhdeksän vuoden jälkeenkään ottanut syntyäkseen, Ilmatar tuli surulliseksi ja nousi itkemään. Silloin sotka lensi hänen polvelleen ja teki siihen pesänsä. Sitten lintu muni siihen kuusi kulta- ja yhden rautamunan. Ilmatar liikautti polveaan ja munat vierähtivät veteen ja rikkoutuivat. Palasista syntyi maa, taivas, aurinko, kuu, tähdet ja pilvet. Aika kului, ja vieläkin lapsi pysyi Ilmataren mahassa. Lopulta lapsi päätti tulla sieltä omin avuin ulos. Näin oli vihdoin syntynyt Väinämöinen, tietäjä ja mahtimies. Hän osasi jo syntyessään loitsia ja laulaa. Väinämöinen nousi merestä puuttomalle saarelle, jolle hän asettui asumaan.

Lähteet:
kotiweb.kotiportti.fi/tomi.k...matar.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 18:40

Kalevalan alussa on luomismyytti, jonka mukaan maailma syntyi sotkan munasta.

__________

Ensimmäinen Väinämöis-jakso: Maailman ja ensimmäisen ihmisen luominen; Väinämöisen ja Joukahaisen kohtaaminen; Joukahainen lupaa sisarensa Ainon käden Väinämöiselle vastineeksi elämästään; Aino hukuttautuu; Joukahainen kostaa; haavoittunut Väinämöinen ui Pohjolaan ja tapaa Pohjolan emännän; Väinämöinen lupaa järjestää taitavan sepän takomaan Sammon, ihmeellisen, rikkauksia tekevän myllyn, vastineeksi tämän tyttärestä; Väinämöinen tuo Ilmarisen Pohjolaan ja hän tapaa Pohjolan tyttären; Sampo taotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 12:29

no periaatteessa kävi 'tosta vaan' niinkuin kaikki muutkin maailmanluomis kertomukset