Mitä tarkoitetaan nääveleillä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 10:37

Slangisanana (urbaani sanakirja)
nääveli = nenän ja suun välissä oleva alue
”sulla on karvanen näräveli ”

OULULAISIA SANOJA JA SANONTOJA:
Nääveli = Huuliparta

Kysyjän kommentti

vastauksesi paras nääveli kysymykseeni,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 10:53

Tässä onkin mukava kysymys ja minulle aivan outo sana! Vähäviisas pelastit taas yhden sanan minulle rikkaammaksi tuon sanaisen varastoni!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 11:04

NO VIISASTUSIN MINÄKIN LUULTAVASTI, MIEHENI JOUTUU KÄYTTÄMÄÄN SÄHKÖKÄYTTÖISTÄ VÄLINETTÄ POISTAMAAN EM. ALUEEN KARVOITUSTA,TURKULAISITTAIN: AJA SÄÄKI APINA SE NAAMAS ETTES AINKA MUA HÄPÄSE JA KATTO NE KORVAKARVAS KANS.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.01.2009 - 11:26

Mie luulin, että se on nenä murresanalla. Olen kuullut kun aikuinen sanoi lapselle: pyyhi sie tuo nääveliis. No miksei. Pyyhitäänhän sitä nenän alunenkin. Vähäviisas on lienee oikeassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:42

Nääveliparta= huuliparta. Eli nääveli on nenän ja suun välinen alue. Sanontaa käytetään Oulnu seudulla tai ehkä paremmin sanottuna käytettiin. Aika harva nuorempi enää nykyään tietää tuonkaan sanan merkitystä.
Kun opiskelin suomen kieltä, myös murre-ja erikoissanat opiskeltiin.

Lisätty: 26.01.2009 - 15:04

Nääveli ja muut vastaavat sanat rikastuttavat suomen kieltä. Nykyajan monet sanat taas ovat sanahirviöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:42

Sanahirviö.En tiedä,enkä ole koskaan kuullutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 15:34

Siispä murresana, ja minulle uusi sana ja tieto, mut kiitos taas viisastus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 12:01

viisastuinpa minäkin :)