Miten suhtaudutte jos teitä kehutaan, vähättelevästi, lisäämällä kehua vai miten ?

Suomalaisella henkilöllä on keskivertona huono itsetunto, en tarkoita narsisteja. Joskus kehu on paikallaan , itse suhtaudun itseäni väheksyen, sisälläpäin pidän siitä, harvoin minua kukaan kehuu mutta kaikki on irti otettava minkä ilmatteeks saa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 14:10

Minä olen kiitollinen kehuista mutta valitettavan usein se menee kyllä vähättelyksi.
Varmaan kotoa opittua käyttäytymismallia josta on vaikea oppia pois.

Kysyjän kommentti

Minulla on tämä itseni vähättelevyys jo koti asia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 08:23

Nykyjään olen opetellut sanomaan ,kiitos kiva kun kehuit,siitä tulee kummallekkin hyvä mieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 09:45

silloin kun kehu on paikallaan (ansaittu) kiitos lienee paras tapa suhtautua, mutta silloin kun kyse on turhasta kehusta (positiivisesta palutteesta tavan vuoksi) vastaan "hyvä kun vihdoinkin huomasit" , (ei tule enää paljoa turhia kehuja)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:11

Kyllä minä vähättelen, toisinaan kyllä kiitänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:29

Sanon että "Voi kiitos!" ja usein vielä halaan päälle:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:52

Mie kans halaisin ja kiittäisin sit tietyst viel itkee pirauttasin päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 11:00

Onpa tuota tullut noita kehujakin joskus ja ovat varmaankin sitten olleet ansaittuja, kun olen rakentanut jonkin projektin ,sillä en jätä puoleen väliin vaan teen valmiiksi! Onhan se kiva saada kehujakin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.01.2009 - 11:59

Yleensä tulee vähäteltyä vaikka kiittää pitäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:33

punastuen vähättelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:52

Tunnen mielihyvää ja kiitän kehuista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:58

Täysin väärä oletus (ns. urbaani legenda) on suomalaisten huono itsetunto.
Erotan kyllä itse onko saamani positiivinen palaute asiaa vai ei. Tunnustusta ei anneta toiselle kovin helposti, ei ainkaan nykyään.
Palautetta kuuluukin saada esim. työstä jos tulos on sen arvoinen. Meidän työpaikalla on joka toinen vuosi työtyytyväisyyskysely ja niissä on aina yhtenä kohtana palaute(annettu/saatu).
Iloiseksihan myönteisestä palautteesta tulee ilman muuta, etenkin jos on puurtanut systemaattisesti jonkun asian eteen ja on onnistunut siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 13:11

Kiitän kehuista, mutta toisinaan vähättelen. Kuuluisiko tuo viimeksi mainittu suomalaisten luonteenpiirteeseen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 15:10

Yritän käyttäytyä jatkossakin kehujen arvoisesti.
Ja nyt kehutaan kysyjää, ERINOMAINEN KYSYMYS!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 15:42

kiitän kauniisti ja halaan...saankin kyllä joka päivä kehuja, mieheltäni kun hän on ruokapöydässä, kyllä se mieltä lämmittää ja itsekin kehun usein ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 17:15

Harvemmin noita kehuja nykyään satelee mutta sitten kun kohdalle osuu niin kiitän kauniisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 20:24

On vielä olemassa työpaikkoja, joissa ei tunneta työnjohdollisesti myönteisen palautteen antamista."Kaikki on silloin mennyt hyvin, jos minä en sano mitään." Tällainenkin vastaus on mahdollinen pomolta.

Siis, jos saa kiitosta työpaikalla , se tuntuu melkein palkankorotukselta.

Privaatissa, jos joku kehaisee, kiitän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 12:13

hymyilemällä ja kiittämällä :)