Saako asiakirjan (esim. testamentin) todistajina olla aviopari?

Vai pitääkö heidän kuulua eri ruokakuntaan?

Avainsanat: todistajat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.01.2009 - 17:25

Noin yleisesti voi sanoa että kyll todistajat voivat olla aviopari, testamentin osalta kuitenkin huomioitava:

4. Todistajat

Todistajien tulee olla vähintään viisitoistavuotiaita ja henkisesti todistajiksi kykeneviä. Puolisoa, lähiomaista tai muuta henkilöä, jolle saattaa testamentista olla hyötyä, ei saa käyttää todistajana. Todistajien esteellisyys saattaa myös johtaa testamentin tehottomuuteen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.01.2009 - 16:44

Kyllä voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.01.2009 - 19:01

Testamentti ei ole kovin monimutkainen paperi. Siinä tulee lukea, että kysymyksessä on testamentti. Testamentin tekijän nimi ja allekirjoitus, aika ja paikka sekä nimikirjoituksen oikeellisuuden todistajat. Heidän tulee tietää, että kysymyksessä on testamentti. Sekä testamentin tekijän että todistajien tulee olla oikeustoimikelpoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2009 - 19:51

kyllä voi.. kunhan ei ole testamentintekijän lapsia tms

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 03:28

Näinhän se on ja yllä ovat jo hyvin asian informoineet!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 08:42

Tottakai voivat olla.