Palmuni tiputtaa paljon lehtiä vihreänä??

Mikä palmuani vaivaa kun se on tiputtanut lehtiä vihreänä ihan oksa kerrallaan?
Se on aivan nuutuneen näköinen.
Jos olen vahingossa kastellut liikaa, tekeekö se tuollaiseksi?

Lisätty: 23.01.2009 - 08:32

Palmuni on noin metri kolmekymmentä pitkä ja muistelen että se on traakkipuu tai sit jukkapalmu.
Mulla myös pieni jukkapalmu joka on samanlain kasteltu ja erittäin hyväkuntoinen!?
Kiitos kaikille jo etukäteen kun autatte palmuni kanssa:)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.01.2009 - 08:00

Liika kastelu saattaa tehdä sen.Olisiko myös tämä pimeä aika?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.01.2009 - 08:26

Et kertonut, mistä palmusta on kyse. Tälläiset hoito-ohjeet löytyi juccapalmulle:

KIILTOJUKKA (Yucca elephantipes)

Valo: Viihtyy valoisassa paikassa ympäri vuoden. Kestää myös paahdetta.
Lämpötila: Normaali huoneenlämpö ympäri vuoden. Talvella voi olla viileämmässäkin, vähintään 8-10 astetta.
Kastelu: Kasvualusta kastellaan perusteellisesti jokaisella kastelukerralla ja annetaan kuivahtaa kastelujen välillä. Talvella kastelua vähennetään. Kestää myös kuivuutta mutta lehtien kärjet saattavat ruskettua. Sietää kuivaa huoneilmaa.
Lannoitus: Kasvukaudella (keväästä syksyyn) lannoitetaan joka toinen viikko laimealla (puoli annosta) kasviravinteella. Talvella ei lannoiteta.
Lisääminen: Kasvia voidaan lisätä rungon pätkistä.
Korkeus: Noin 1,5 m.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 08:37

Edellähän tulikin jo hyviä vinkkejä, esim. jaana.m antoi hyvin selvän ohjeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 09:05

Kastelu riippuu palmun koosta. Ihan pienen voi kastella kerran viikkoon, kun taas isolla palmulla kasteluväli voi olla talvella levossa jopa kuukauden.
( Riippuu tietysti myös palmurodusta. )
Talvisin kukat voivat huonommin, kuiva huoneilma ja niukka valonsaanti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 09:44

Palmu on joksenkin kuivan alueen kasvi ,sitä pitäisi kastella nuukasti.Talvella jos pimeä kasvupaikka,lisä valotarpeen siis joku kasvivalo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 11:45

Liika kastelu on mitä todennäköisin syy, kasvi tukehtuu hapen puutteeseen, koska juuret ovat jatkuvasti märkänä. Anna kasvin kuivahtaa kunnolla.
Kannattaa myös katsoa lehtien alapinnoille, olisiko siellä mahdollisesti esim. ripsiäisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 13:36

Mistä palmusta on kyse? Liiallinen kastelu ja etenkni talviaikaan aiheuttaa tuota.