Miten saa koiralta paukutuksen pelon pois? Uusivuosi ihan kamala.....

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 21:12

Eläinlääkäriltä saat rauhoittavia aattoillaksi mikäli onelma on todella valtava.
Kokonaan sitä ei saa pois koska se on evoluution tulos jolla eläimet ovat vuosisatoja säilyneet hengissä.
Siis silloin kun alkaa räiske ja kirkkaat välähdykset eläimen sisäinen vaisto käskee sen paeta henkensä edestä ja kovaa ja kauas.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 21:55

Homeopaattinen Phosphorus D 6 ja Aconitum D & ennen kun tietää, että on paukuttelua. Yleensä ko. koirat pelkää kaikkia kovia ääniä, esim ukkosta, silloin pitempiaikainen ko. aineiden käyttö auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 21:59

En yhtään ihmettele, jos koira pelkää kovia ääniä, onhan sen kuulo huomattavasti herkempi. Osittain koiraa voi totuttaa ääniin. Uutena vuotena voit hukuttaa koiran muuhun äänimaailmaan, jolloin paukuttelu jää taustaääneksi. Paras vaihtoehto on viettää uutta vuotta mahdollisimman rauhallisessa paikassa. Rauhottavistakin on apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2009 - 21:59

Olen kuullut (en tiedä pitääkö paikkansa), että jonkinlaisella totuttelulla. Mutta siihen tarvitaan koirien ongelmiin koulutettua ihmistä. Ja on aika pitkä hoito. Maksanee paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 22:41

Ei auta mikään, on aika vaikea totutella kun raketteja ammutaan vain yhtenä yönä vuodessa... Itse veisin koiran uudenvuoden aattona kylään sellaiseen paikkaan jossa pommittelu on minimaallista, kyllä sellaisiakin paikkoja on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 07:54

Jos aikuinen koira vaikeampi.Pentu helppo opettaa.Koira on ollut metsästys kaveri ihmiselle ollut miten kauan lie.Sitten kun ruuti keksittiin,koira piti totuttaa paukkeeseen,Hanki koiran mieli herkkua,eli jotain lihapaloja tai muita.Sitten hommaat jonkun laitteen joka pamahtaa.Sitten hommiin ,pamauta,anna makupala,pamauta,taas makupala.Näin jatkat vähän aikaa joka päivä,kovannat pamausta,ja muista aina koiran luona pamautat,homma teet niin kauan kun tarpeelista.Sitten ilotulitus iltana maku palat mukaan,ja kun raketti lähtee ,annat makupalan,kas kummaa aikuinenkin koira oppii temput.näin koira opetetaan muihinkin asioihin,ei väkisin,näin kun opetat koiran ,niin joku päivä sille riittää pelkkä taputus makupalan sijaan,Opit televisiosta Tottelevaisuus koulutuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 08:41

Koira voi pelätä ilotulitusta
Uudenvuodenaattona paukkuvat, välähtävät ja suhisevat raketit voivat olla koiralle epämiellyttävä ja pelottava kokemus. Siksi koiraa ei pitäisi viedä ulos pahimpaan paukkeeseen.

Koira kannattaa uudenvuodenaattona ulkoiluttaa perusteellisesti ennen ilotulituksen alkamista. Näin se voi levätä kotona pahimman räiskeen ajan. Raketteja saa ampua uudenvuodenaaton kello 18.00 ja uudenvuodenpäivän kello 6.00 välisenä aikana.

Kotona uudenvuoden ilotulitukseen voi valmistautua vetämällä verhot ikkunoiden eteen ja laittamalla radion tai television päälle. Kun koira kuulee sisällä muita ääniä, ilotulitteiden pauke voi kuulostaa vaimeammalta. Koiran huomion voi ilotulituksen alkaessa yrittää suunnata kiinnostavaan, yhteiseen tekemiseen.

Jos koira hermostuu rakettien äänistä, sitä ei kannata säälitellä eikä siihen silloin pidä kiinnittää erityistä huomiota. Koiran kannattaa antaa vaikka piiloutuakin sille mieluisaan paikkaan. Omistaja voi myös omalla korostetun rauhallisella käyttäytymisellään viestittää koiralle, ettei ilotulitteista pidä hätääntyä.

Voimakkaan pelkoreaktion ilmetessä myös eläinlääkäriltä voi kysyä neuvoa mahdollisen lääkityksen saamiseksi koiralle. Jos koira pelon vallassa pääsee riistäytymään karkuun omistajaltaan, jokainen kunta on järjestänyt löytöeläinhoitolan, josta karannutta koiraa voi tiedustella.

Serene-UM eläintarvikeliikkeistä, apteekista tai eläinlääkäriltä.
- luontainen ravintolisä

Lähteet:
www.kennelliitto.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 09:29

Eläinlääkäreiltä on mahdollista ostaa äänitteitä(cd),jotka auttavat totuttelussa,makupala konstin kanssa yhdessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 17:46

meillä oltiin kotosalla niinkuin muinakin paukuttomina päivinä eikä vieraatkaan saanut reagoida paukkeeseen, koira rauhallisesti vieressä. meil oli verhot kiinni ja kummatkin telkkarit ja radio päällä. (ei ne niin kovallakaan ollut) pissalenkillä haukku raketteja mut sisällä ei.
lääkäriltä joko cd tai rauhottavia.