MIstä saan tietoa Maiju Lassilasta ja hänen elämästään?

esitelmä pitäs tehä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 21.01.2009 - 20:55

Kirjastoista ja Tohmajärven kunnan sivustoilta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 21:06

Mene kirjastoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2009 - 21:21

...paitsi helepommalla pääsöö ku googlailet ja alotat vaikka näistä linkeistä:
www.karjalohja.fi/kirjailija...assila.htm
www.hs.fi/kirjat/artikkeli/P...SI1KU01pot
fi.wikipedia.org/wiki/Algot_Untola

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 21:30

Tässä sinulle alkua, mutta lisää löytyy vielä wikipediasta mistä tämäkin kooste:

Algot Untola, alun perin Algoth Tietäväinen, tunnetaan parhaiten Maiju Lassilana (28. marraskuuta 1868 Tohmajärvi – 21. toukokuuta 1918 Helsinki) oli suomalainen kirjailija ja lehtimies. Tietäväisten sukuun syntyneelle pojalle annettiin nimeksi Algoth, mutta hän muutti nimensä myöhemmin Algot Untolaksi.

Lapsuus ja nuoruusvuodet

Untolan vanhemmat olivat maanviljelijä Jaakko Wilhelm Tietäväinen ja Maria Simontytär Hakulinen. Isä kuoli vuonna 1881 ja seuraavana vuonna Algotin äiti meni uusiin naimisiin. Uuden isäpuolen alkoholinkäyttö aiheutti kuitenkin perheelle ongelmia. Koulussa hyvin menestynyt Algot pääsi sukulaisten avustuksella 1887 Sortavalan seminaariin josta hän valmistui kansakoulunopettajaksi 23. elokuuta 1891.

Pietarin vuodet ja opettajan ura

Untola toimi opettajana Raahessa, Kälviällä ja vuodesta 1893 lähtien Viipurissa mutta sitten hän vaihtoi alaa ja siirtyi vuonna 1900 puutavarakauppiaaksi Pietariin. Pietarin vuosinaan Untola meni 1903 naimisiin Therese Marie Johanna Küstring nimisen venäläisnaisen kanssa. Avioliitto päättyi kuitenkin nopeasti erään version mukaan siksi että Therese Marie olisi ollut hermafrodiitti, toisen version mukaan taas Untola jätti vaimonsa heti häiden jälkeen. Avioliitto pysyi kuitenkin muodollisesti voimassa vuoteen 1913 saakka, jolloin Untola sai virallisen eron.

Pietarissa Untola liittyi mukaan sosialistivallankumouksellisten toimintaan ja itse kertoi olleensa avustajana mukana Venäjän sisäministeriä von Plehweä vastaan 28. elokuuta 1904 tehdyssä pommiattentaatissa. Plehwen murhan jälkeen Untola pakeni Suomeen ja toimi opettajana ensin Lohjalla Lohjansaaren koulussa 1904–1905 ja sen jälkeen Kaustisella Vintturin koulussa 1905–1907.

Kaustisella ollessaan Untola alkoi kirjoittaa suomalaisen puolueen Kokkola-lehteen heti vuoden 1905 suurlakon jälkeen ja seuraavana vuonna hän alkoi kirjoittaa lehteen pakinoita Liisan Antti ja Maamies-nimimerkeillä. Näiden pakinoiden herättämän huomion vuoksi Untola palkattiin myöhemmin suomalaisen puolueen vaaliagitaattoriksi. Vuonna 1905 Untola oli tavannut Lohjalla leskirouva Olga Jasinskin jonka kanssa hän asui yhdessä vuoteen 1907 saakka. Suhde päättyi kun parin yhteinen lapsi kuoli ja Jasinski kaatoi rikkihappoa Untolan sukupuolielimille.

Kirjailijana

Opettajan toimen jätettyään Untola työskenteli ensin suomalaisen puolueen agitaattorina Vaasan läänin pohjoisessa ja itäisessä vaalipiirissä ja sitten vuosina 1908-1909 Satakunta-lehden päätoimittajana Porissa. Untola aloitti kirjailijanuransa julkaistuaan keväällä 1909 osittain omaelämäkerrallisen Harhama-romaaninsa.

Untola kirjoitti monilla taiteilijanimillä, joita olivat Maiju Lassila, Irmari Rantamala, Algoth Tietäväinen, Väinö Stenberg, J. I. Vatanen, Liisan-Antti ja Jussi Porilainen. Untolan tunnetuimmat teokset ovat Irmari Rantamalan nimellä 1909 julkaistu Harhama ja Maiju Lassilan nimellä vuonna 1910 ilmestynyt Tulitikkuja lainaamassa. Untola kieltäytyi ottamasta vastaan jälkimmäisestä kirjasta voittamaansa valtion palkintoa. Asuessaan Kouvolassa Untola kirjoitti vuosina 1911-1912 useita näytelmiä kuten Kun lesket lempivät, Kun ruusut kukkivat, Luonnonlapsia ja Nuori mylläri. Pelkästään 1912 Untola julkaisi 9 kirjaa eri salanimillä. Kaikkiaan Untola kirjoitti eri nimillä yli 20 kirjaa, viimeisen kirjansa Turman talo hän julkaisi 1916 Irmari Rantamalan nimellä.

Lähteet:
WIKIPEDIA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 04:58

EDELLISESTA VASTAUKSESTA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 11:01

Kirjastoista tietenkin. Wikin kaikkeen "tietoon" en kyllä luottaisi...