Jäykistyykö eläimet?

Mitkä eläimet jäykistyvät ja mistä syystä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 15:02

Jäykistymisellä nyt voi tarkoittaa eri asioita, kuten aiemmista vastauksista on huomattu. On ns. kuolinjäykkyyttä, sekä kuolleeksi tekeytyvyyttä jolloin eläin heittäytyy ihan rennoksi ilman pakoreaktiota, joskaan lampaat ja porot eivät jäykisty silloin. Eläimillä esiintyy myös lihasjäykkyyttä, jota ehkä tarkoittanet. Rasituksessa eläin hikoaa, esim. hevonen, jolloin eläimen lihaksisto kuluttaa ensin hengittäämäänsä happea aerobisella tasolla. Rasituksen kestäessä lihaksiston hapentarve lisääntyy, jolloin mennään anaerobiselle tasolle, jossa lihasten hapen tarve on suurempi kuin hengitysilmasta saatu hapen määrä. Tällöin lihas ei palauta enää elimistöön maitohappojäämää, joka jää lihaksiin. Tämä on yksi syy jäykistymiselle, mikäli eläimelle ei anneta palauttavaa liikuntaa voimakkaan rasituksen jälkeen. Kun eläin hikoilee tai kastuu muuten, eläimen pintaverenkierto hidastuu kylmyyden ansiosta, joka voi myös aiheuttaa lihasten jäykistymistä. Tämän vuoksi esimerkin hevonen tulisi loimittaa talliin lämpimään rasituksen jälkeen. Näin voidaan vähentää jäykistymistä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.01.2009 - 14:27

jäykistyvät ne sitten kun kuolevat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 14:35

Semmonen joku vuohi/ kili/ pukki, mikä lie lajihan on joka jäykistyy ja 'esittää kuollutta'. Telkussa olen joskus nähnyt, ne on hauskan näköisiä kun ne juoksee ja saattaavat yks kaks jäykisty ja kaatua niille sijoilleen..

Lähteet:
Muistelen niin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.01.2009 - 14:40

Jotkut takaa-ajetut eläimet näyttelevät kuollutta, olisiko se sitä tarkoittamaasi jäykistymistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 14:51

Kyllä minun marsu jäykistyi, kun kuoli..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 15:13

Koirallani oli epilepsia, aina kun kohtaus tuli lääkityksestä huolimatta, jäykisteli.
Sekä muutama tunti kuolemansa jälkeen jäykistyi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.01.2009 - 16:07

hamsteri kans oli jäykkä kuolleena. ;<<

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 17:18

Entäs ne linnustuksessa käytettävät koirat, jotka vihin saatuaan nostavat tassunsa ja seisovat paikallaan. Saa siinä aika jäykkänä olla, että pysyy paikallaan tassu ylhäällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 18:04

mulla oli koira jolla oli selkävaivoja ja lopussa se oli sit aika jäykkä, sen oli aika vaikee nousta ylös ja lähtee kävelemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 10:08

Taas näitä mun lukihäirö ongelmia, viikon elin uskossa että joku rohkenee kysellä "jäykistyykö elimet" ? Tänään selaillessani vanhoja vastauksia luin kysmyksenkin uudelleen ja huomasin että kyse olikin eläimistä. Kyllä elukkaa kramppaa siinä kuin ihmistäkin ...