mitä tarkoittaa, jos toista sanotaan käpyksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2009 - 20:47

jos sanotaan, senkin käpy.
-tarkoittaa että ooppas vanha tms. negatiivista kuitenkin
-ei mikään kehumisjuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2009 - 20:51

Sanonta; Vanha käpy kertonee ihmisen iästä.
Tosin kymmenvuotiaalle jo parikymppinen on vanha käpy...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 21:03

Minä esimerkiksi puhun puolisostani ja itsestäni "kahtena vanhana käpynä". Ja tottahan se on. Ilmaisu ei ole minulle kielteinen vaan huvittava.

Käpy-kulta tai käpyseni on myös hellittelysana, jolla ilahdutan puolisoani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 21:31

Kultaeni käpyseni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 22:02

voidaan sanoa jostain vanhasta ihmisestä esim. onhan vanha käpy tai käyttää omasta puolisosta esim. rakas käpyseni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 22:15

eli asiayhteydestä paljonkin riippuu merkitys tai ainakin sävy. Nuorisokielessä käpy on useinkin kalkkisen synonyymi. Lintubongareiden puheissa käpy on virhehavainto, ja sellaisessa normaalissa kaupunkislangissa pieni virhe tai epäonnistuminen esim.
" mulle sattui sellainen käpy, että luulin sua yheksi vanhaksi tutuksi"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.01.2009 - 07:36

Meilläpäin taas käpyjä kerättiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 08:08

Sanonta vanha käpy on tuttu eli sellainen jo aika iäkäs henkilö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 11:04

Turkulaisittainkäpy sanalla tarkoitetaan vanhusta/raihnaista.Elelee vielä viime vuosisataa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 12:06

Mikä on "käppy"?
Vrt. Käppy-käpyksi; vappu-vapuksi.
Tarkoitit kai käpy-kävyksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 12:13

meillä päin kyllä tajuaa jos sanoo kävyksi,siinä tulee apusanoja lisää,eli haukkuma sana meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 14:04

Nekatiiviinen myös mummin korvis...kun nuoriso nimittelee, :) ei oteta kuitenkaan niin vakavasti;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 20:32

sydänkäpy=rakas