Välittävätkö ihmiset nykyään vähemmän toistensa tunteista kuin ennen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2009 - 15:49

Täällä maalla ihmiset muuttavat taajamiin, koska palvelut loppuvat sivukyliltä ja kaikilla ei ole omaa autoa jne. Syitä on monia. Sivusta tullut vanhempi eläjä pääsee kerrostaloasunnossa helpommalla. Mutta hän on menettänyt yhden turvaverkkonsa. Entisessä ympäristössään hänet tunnettiin sukua myöten. Hänellä oli yhteisössä oma paikkansa.

Pitää ponnistella kovasti ja olla aktiivinen, että pääsee mukaan uuteen yhteisöön. Harva siinä onnistuu.

Taidamme kunnioittaa toisen ihmisen yksityisyyttä niin paljon, että se jo tuntuu kylmyydeltä. Mutta osaamme ilmaista välittämistä ja tunteitamme esimerkiksi koiran tai lapsien kautta.
Koiraihmiset koiran pissitysmatkoillaan ystävystyvät helposti samoin pienten lasten äidit.

Jos meillä ei vain ole välineitä ilmaista tunteitamme. Taidamme elää jotain murrosvaihetta ja meillä melkein kaikilla on pallo hukassa mitä ihmisyyteen tulee.

Kysyjän kommentti

Kirjoituksessasi oli hyvä näkökantoja. Taitaa tosiaan joku murros olla menossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.01.2009 - 14:48

ei taida välittää enää ollenkaan.. kiirekiire, rahasta välitetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 14:50

Usemmiten vaikuttaa siltä tässä kiireisessä yhteiskunnassa joskaan ennekin oli niin paljon työtä että tunteilulle ei äänyt aikaa eikä se ollut sama asia mitä sillä tänäpäivä ymmärretään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 14:53

Ihmisistä on tullut hyvin itsekeskeisiä,omaan napaan tuijottajia,viis muista,kun minä vain pärjään mentaliteetillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 14:54

paha sitä on mennä vertailemaan välitetäänkö enemmän vai vähemmän kuin ennen, niin kovin erilaisissa ympyröissä elellään, mutta sen varmaan voi sanoa ettei välitetä tarpeeksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 15:18

Itse yritän välittää läheisimmistäni niin paljon kuin aika antaa myöten ja muiden tekoihin en puutu, kaikki taaplaa tyylillään!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 15:26

Suvaitsevaisuus muita kohtaan on vähentynyt, pitää olla yhteiskunnan luoman ihanneihmisen kaltainen, sitten vasta kuuluu joukkoon. Jokaiselle pitäisi antaa tilaa ja mahdollisuus olla oma itsensä ja silti tuntea kuuluvansa muiden joukkoon. Eikä sitä aina tule ajatelleeksi miltä siitä toisesta tuntuu kun omatkin tunteet ovat hukassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.01.2009 - 16:32

Vetoan taas kerran siihen jo tutuksi tulleeseen kasvatukseen. Lapsille ei nykyisin opeteta, miten välitetään toisista. Sivusta seuranneena nähnyt ja kuullut. Ja ikuinen kiire on toinen asia, joka vaikuttaa vanhempien ihmisten välinpitämättömyyteen toisia ihmisiä kohtaan. Kaikilla jokin selitys löytyy kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 17:06

Maailmasta on tullut kylmä paikka. Toisista välittäminen ei tällä kertaa ole muodissa, itsekeskeisyys on kovassa kurssissa. Tämän päivän nuorien kyvyttömyys välittämiseen johtunee vanhempien kyvyttömyydestä näyttää tunteitaan, rahalla pääsee helpommalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 18:18

Lapset oppii vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta mallit, miten toimitaan ja käyttäydytään missäkin tilanteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 18:58

tunne köyhyys on lisääntynyt ,sitä mieltä olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 21:04

Minulla on kyllä sit ollut hyvä tuuri, kun on ystäviä ja omaisia, jotka välittävät ja täällä maalla kyllä ain moikkataan tutuil ja tuntemattomile, kun tuolla tiellä taapertaa ja joku tulee vastaan aina sanane tai kaksi siinä vaidetaan,mut ei sit enän ollakkaa ventovieraita vaan hyvän päivän tuttui ja niitä jo liuta, enkä ole täällä asunut kuin 9v...yleisesti varmaankin on muuttunut vällittäminen..kaupunkis oli kaik toisi, hyvä et naapuril san päivää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 22:01

Kyllä se varmasti näin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 02:33

Lapset oppivat enemmän esimerkistä kuin ohjeista ja neuvoista.
Omasta puolestani voin todeta, että välitän nykyään paljon enemmän toisten tunteista kuin nuorena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 08:24

Yleissesti ottaen tunteettomuus on vallalla. Se huomaa esim. työyhetisöissä, kilpailu on kovaa ja kanssaihmisiä mieluiten tallataan jalkoihin.
Läheispiirissä onneksi välittämistä on. Joaiksen täytyisi kohdallaan miettiä tuota asiaa, muutosta ei toisen puolesta voi tehdä.