mistä tummaihoisten ihonväri johtuu?

Avainsanat: tummaihoinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2009 - 18:38

Melaniini aiheuttaa ihon sekä sen karvojen tumman värin.
Melaniininia on päiväntasaajan alueella asuvien ihmisten ihossa enemmän kuin esimerkiksi Suomessa asuvien, koska päiväntasaajalla ultraviolettisäteilyn määrä on suurempi.
Melaniini on ihmisen ihonvärin pääasiallinen määrääjä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2009 - 18:41

Olisiko pikmentillä mitään tekemistä asian kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 19:29

Ihmisten ihon ja tukan väri johtuu kudosten väriaineesta eli pigmentistä, johon ihmisillä ja muilla eläimillä vaikuttaa melaniini.

Lähteet:
www.wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 19:34

Niillä on pigmenttiä enemmän kuin valkoisilla, että kestävät paikallisten olojen kuumuutta palamatta. Näin se on suunniteltu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 20:58

Ihon epidermiksen melanosyytit tuottavat pigmenttijyväsiä, melanosomeja, joiden sisältämä melaniini erittyy keratinosyytteihin. Melanosyyttien määrä eriväristen ihmisten välillä on miltei vakio, mutta vaaleaihoisilla melanosomit ovat keskittyneet tyvikerrokseen, kun taas tummaihoisilla niitä löytyy kaikista epidermiksen kerroksista. Lisäksi vaaleaihoisilla melaniini hajoaa nopeammin lysosomaalisen toiminnan johdosta.[1]

Iän mukana ihonväri vaalenee, sillä melanosyyttien määrä vähenee. Albinismissa melaniinin tuotanto on entsyymipuutoksen vuoksi häiriintynyt, jolloin iho ja hiukset jäävät hyvin vaaleiksi.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 21:02

Melaniinin määrä ihmisen kehossa on vaikuttavin tekijä ihon värissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 21:45

Tarpeeks löhöilly auringossa, näin minä luulen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 08:21

Se on Luojan suuri ja hyvä suunnitelma. Jumala on luonut juuri sen väriseksi kuin on tarvis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 09:41

Ihon bigmentistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 02:03

Geeneistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 09:23

Varmaan kamalan kuumasta ilmastosta niin ajan myötä iho on saanut tumman väripigmentin sopeutuakseen paremmin kuumaan ja aurinkoiseen säähän;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.01.2009 - 18:39

Olleet pitempään uunissa.