Mitä eroa on kanavalla ja kanaalilla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2009 - 23:03

Sekä Kanaali että Kanava ovat keinotekoista vesiuomaa tarkoittava yleisnimitys

sen lisäksi kanavaa käytetään muissa merkityksissä :

Kanava tarkoittaa seuraavia:
kanava, vesiliikennettä tai veden johtamista varten rakennettu väylä
kanava, television lähetystaajuus
kanava, tiedonsiirtoon käytettävä taajuuskaista
Kanava, Viipurissa vuosina 1845–1847 ilmestynyt sanomalehti
Kanava, vuodesta 1974 lähtien ilmestynyt suomalainen aikakauslehti
kanava, tiehyt, ohut putkimainen kudosmuodostuma, jossa kulkee nestettä.

Lähteet:
wiki & al

Kysyjän kommentti

valitsin Valperi siun vastauksen parhaaksi miun kanava ja kanali kysymykseen,vastasit siihen kattavasi,olit nähnyt vaivaa asian selvittämiseen.Kiitos siitä terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.01.2009 - 23:02

sub tv

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 00:16

Valperilla oli hyvä vastaus, paitsi että on niitä joitakin luomukanaalejakin, niiku toi Englannin kanaali

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 07:25

Valperin vastaus on kaiken kattava,eikä siihen ole lisäämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 08:14

KTS.Valperin vastaus:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 08:26

Kanaalissa kulkee jotakin ja kanavassa kulkee sähk.viestejä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 09:14

Itse olen nähnyt kanaalin Raumal ja viimekesän kanavan, ku mentiin Viipuriin laival, kokemus sinänsä, suosittelen..Valpperi nuo oiket laittoikin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 09:48

valperi unohti perustella kanaalin, kanavasta tuli tarpeeksi tietoa.Wikipetiasta pääsi siihen käsitykseen ,kanaali on luonnon muovaama vesiväylä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.01.2009 - 11:19

Kanaalin sanotaan olevan kahden merialueen välinen salmi (Wikipedia) ja kanava on keinotekoinen vesiväylä (oma ajatus).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 11:54

Turha on enään siihen tulla selvittelee kanavia ja kanaaleita: On niin tyhjentävästikin vastattu juuuu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 12:30

Kanaali on kahden merialueen välinen salmi ja kanava on vesireitin täydennykseksi tehty tavallisesti sulkulaitteilla varustettu vesiliikenneväylä.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 14:30

Itse olen seilannut ison laivan kyydissä Kielin kanavaa pitkin 100 km matkan, ainakin se kanava yhdistää kaksi merta, pohjanmeren ja itämeren. Hienoja sulkuja sekä siltoja useita matkan varrella.
Kanaali on mielestäni etupäässä kyllä luonnon muovaama väylä, esimerkiksi tuo Englannin kanaali. Sielläkin on seilattu ja käyty Jim Bergeracin Jerseyssä, ei näkynyt ukkoa.
Parhaiten ja selkeiten asian kertoo yllä kissanainen.