Kuinka pitkän koulumatkan saa laittaa kolmasluokkalaisen kävelemään?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2009 - 20:25

Perusopetuslaki ja koulukuljetukset

Pääsääntö oppilaan oikeudesta saada koulukuljetus tai kuljettamis- ja saattoavustus on perusopetuslain (myöh. PL) 32 §:ssä, jonka mukaan perusopetuksen ja lisäopetuksen viittä kilometriä pidempi matka oikeuttaa maksuttomaan kuljetukseen tai avustukseen.

Mutta, jos viittä kilometriä lyhyempi koulumatka kuitenkin muodostuu oppilaan ikä tai muut olosuhteet huomioon ottaen oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi, maksuttomaan koulukuljetukseen voi tulla oikeus. Oppilaan ikä suhteutetaan matkareittiin, matkan kuntoon, luonnon olosuhteisiin ym. vastaaviin tekijöihin. Koulumatkan vaarallinen osuus, joka oikeuttaa maksuttomaan koulukuljetukseen tai saattamiseen, voi olla vaikka 100 metriä tai vaarallisen tien ylitys. Oppilaan koulukuljetusta ei ole välttämätöntä järjestää koko matkan pituudelta, vaan koulumatkaan voi sisältyä oppilaan itse kulkeman matkan osa. Koulukuljetuksen vaihtoehtona on avustus, joka maksetaan oppilasta kuljettavalle tai saattavalle henkilölle.

Kunta tekee itsenäisesti päätökset koulukuljetuksia koskevista periaatteista. Johtosäännössä määritellään päätösvallan käyttäjät jne.

www.laaninhallitus.fi/lh/ete...endocument

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.01.2009 - 20:15

Minusta kilometrin matka sivu on max. Tyttäreni joutui sen ala-asteella kävelemään ja muistaa vieläkin kuinka se oli rankkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.01.2009 - 20:22

Kyllä kolmasluokkalaisen turvallista tietä pitkin pitäisi pystyä kävelemään useampi kilometri. Käveltiin sitä ennenkin, nykyään lapset liikkuvat muutenkin liian vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.01.2009 - 20:25

mä oon ite 3 luokalla ja mun matka on kilometri ja mun äidin piti nuorena kävellä 4 kilometriä että mustakin se 2 kilometriä on hyvä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2009 - 21:30

Minusta 3km on aika maksimi, siihenkin menee jo tarpeeksi pieneltä aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 02:22

6km

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 07:48

Kyllä kilometrin per siivu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 10:21

Kyllä kolmasluokkalainen voi jo kolme kilometriä kävellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 17:39

Minun lapsenlapseni käveli 2,5 km sivu ja kyllä hirvitti, kun pieni liukkaalla ja ei aina niinkään ,kylätien reunusta,(siis ilman kävelykatua,),joutui hyppimään ojaan, kun autot ajoivat tuiha ja sataa, ei nop.rajoitus 60 vauhtia hidastan..no nyt hänellä jo turvallisempi koulutie...Ei se kilometrimääräkään,kun vain on turvallista kouluun mennä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 13:42

sellanen 2,5 km

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 01:30

Kyllä se 2 km on varmaan sopiva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.01.2009 - 19:18

2-3km

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 12:16

Itse kun koulun aloitin, jouduin ajamaan polkupyörällä 5 kilsaa, lähes. Ja se oli pakko se. Nykyään päästään monessa asiassa tosi vähällä eikä ihme jos kunto on heikko.
Toki isossa kaupungissa on vaarallista lapsen liikkua, lähinnä kaahaavista autoilijoista johtuen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 20:42

2 km on varmaan sopivin matka