Saako homeista ruokaa syödä?

Voiko homeista ruokaa syödä leikkaamalla homeen pois? Onko home vaarallinenkin myrkky?

Avainsanat: ruoka home

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 22:31

Ei kannata ja vaikka poistaisitkin homeen, niin siinä on jo ne pöpöt joihin voit sairastua..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 22:31

Ei kannata syödä. Home on myrkky, vaikkakin se on pelastanut ihmiskunnan .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 22:34

Ei kannata syödä homeista ruokaa,eihän se ole terveelitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 22:36

Saahan sitä syödä jos haluat,mutta vaikka leikkaat esim. leivästä näkyvän homeen pois niin kyllä se homesieni on siellä koko eväässä. Vaarallisuudesta en tiedä.voi aiheuttaa vatsavaivoja mutta penisiliini on mielestäni kehitelty jostain homekasvustosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 22:37

Ei saa syödä, silloin ruoka on pilaantunutta.Isävainajani kyllä sanoi että tulee hyvä laulun ääni vaan kun oli leipä oli joskus homehtunut,emme kuitenkaan syöneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 23:13

Kotonani äiti kuori vihreän homeen pois hillon päältä ja me lapset syötiin. Nyt ei ole pulaa ruuasta, joten heitän kaikki homehtuneet kompostiin.

Mulla on muuten hyvä lauluääni, johtuisko homeisesta hillosta...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 23:17

Homeitakin on montaa sorttia, kotikonstein taitaa olla aika mahdotonta selvittää mistä milloinkin on kyse.

En ole niiden vaarallisuudesta (syötyinä) mitenkään hyvin perillä, mutten oikein jaksa uskoa sitäkään, että kyseessä olisi joku ykkösluokan uhka terveydelle. Kyllähän niitä on vuosien varrella silloin tällöin tullut mutusteltua leiväkannikoita ja juustopalasia, joista on vain veistänyt pois sen suuremman kasvillisuuden. Arvelisin että autuaasti tietämättöminä mätämme vatsaamme ruokamme mukana pahempiakin myrkkyjä.

Tämä ei nyt tarkoittanut että homeisia eväitä pitäisi ehdoin tahdoin ruveta syömään, vaan mielipiteeni siitä, ettei niitä pikku pilkkuja tarvitse ruveta hysteerisesti kyttäilemäänkään. Terveellä ihmisellä maku- ja hajuaistikin toimivat hyvinä varottajina luonnollisia uhkatekijöitä vastaan. Keinotekoiset kemialliset myrkyt ovat toinen juttu, niitä vastaan meillä ei yleensä ole perimään perustuvaa suojavaistoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 05:52

Jotkut kasvisperäiset ruoat, erityisesti viljatuotteet ja palkokasvit voivat olla homeen aiheuttaman aflatoksiinin kontaminoimia säilöttäessä lämpimissä ja kosteissa oloissa. Näyttö aflatoksiinista maksasyövän aiheuttajana on vakuuttava.
www.cancer.fi/ammattilaiset/...uositus_7/

Eräät homeet tuottavat lisäksi aineenvaihdunnassaan homemyrkkyjä eli mykotoksiineja.
www.evira.fi/portal/fi/elint...krobeista/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 09:23

Ei saa syodä.
Ruoka missä on hometta, on vanhentunutta ja pilaantunutta ruokaa josta voi sairastua sitä syödessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 10:20

Ei ole syötäväksi kelpaavaa enää. Voi sairastua, myrkkyä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 14:18

EI SAA!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 23:46

Ei saa syödä homeista ruokaa. Vaikka home näkyykin vain pinnalla, se on sen ominaisuus eli kuten Timppa jo sanoi; koko safka on homeen saastuttama.