miksi jouluna tuodaan joulukuusi?

Avainsanat: joulu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 18:58

Joulukuusen mainitaan olleen käytössä Saksassa jo 1500-luvulla, jossa siitä muodostui uskonpuhdistuksen myötä katolisen kirkon seimen protestanttinen vastine. Perinne joulukuusen hankkimisesta saapui Suomeen ensin 1800-luvulla säätyläiskoteihin, sitten talonpoikaisiin tupiin 1870– ja 1880-lukujen tienoilla. Joulukuusi yleistyi kuitenkin vasta viime vuosisadan alussa. Sen yleistymistä edisti vanhan kansan tapa laittaa koristeeksi juhannus-, nimipäivä- ja hääkuusia, joskin lähinnä ulos.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 18:54

Ruotsista Suomeen tullut tapa yleistyi ensin "hienoimmissa" perheissä ja sitä köyhät perässä,mitä rikkaat edellä.Syy miksi ruotsissa näin tehtiin,en tiedä.Tuohan se kuusi kynttilöineen valoa ja raikkautta keskitalven pimeyteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 19:02

Vanha pakanallinen tapa. Suojaa demoneilta ja vihreän jollain tavoin luullaan symbolisoivan hedelmällisyyttä. Ammoisista ajoista lähtien ihmiset ovat somistaneet vuoden pimeimmän ajan juhlia vihreillä havuilla ja oksilla. Kaikkialla on myös uskottu myyttiseen elämänpuuhun, joka yhdistää taivaan ja maan ja jonka avulla ihmiset saavat jumalilta ja esi-isiltä tietoa oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta. Joulukuusi jatkaa näitä ikivanhoja, puun pyhyyteen ja hyvää tekevään vaikutukseen uskovia perinteitä.

Myös kristinusko on ottanut kuusen omakseen. Joulukuuseen on sen 400-vuotisen historian aikana vähitellen liitetty kristillisiä symboleja kuten tähti ja enkelit, paratiisin puun omenat ja niitä symboloivat pallot ja kynttilöiden pyhä valo. Myös kirkkojen koristelu joulukuusin 1800-luvulta lähtien on tehnyt kuusesta kristillisen symbolin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 19:05

Valperihan perustelikin asian muuta lisäämättä kui että meillä se on perinne lapsuuden ajoilta kuin myös vanhempienu lapsuusajoilta. Jatkokysymys.Miksi Juhannuskoivu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 19:24

Meilläpä ei kuusta sisälle tuotu, vaan tuohon terasil ikkunan eteen,siksi niin.kun näitä katti poikii kiinnoostaa ihan liikaa kuusi ja sen koristeet..nuo tuola jo valaisivatkin miksi kuusi sisään ja ohan se ihanan tuoksuinenkin..kaunis..vihreydessään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 19:24

Edellisten lisäksi se, että koululaitos iskosti meihin joulun ja kuusen. Olihan se juhlaa mennä juhlamekossa koulun kuusijuhlaan. Ja kuinka se kuusi oli kaunis pienen koululaisen mielestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 19:42

Hyvä kysymys; Miksi tappaa puu parin viikon takia? En ole koskaan sortunut siihen syntiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 20:21

ei sitä pakko ole tuoda/viedä minnekkään. käyn talvisin lenkkeilemässä metsässä jossa ihastelen lumisia kuusia..ei tarvitse sisälle raahata lakastumaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 21:47

Minä ainakin tykkään siitä. Ei siihen sen kummempaa syytä tarvita. :P
Juhannuksena tykkään juhannuskoivusta. :)