Noista järvistä tuli mieleen että mistä Suomen järvistä on mitattu suurimmat syvyydet ja kuinka syviä ovat?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 23:18

Suomen järvien syvin kohta, 95 metriä, sijaitsee Päijänteen Ristiselällä. Toiseksi syvin on Inari, 92 metriä, ja kolmantena Suvasvesi, 90 metriä. Yli 80 metrin syvyisiä ovat lisäksi Lammin Pääjärvi (85 metriä), Saimaa (Käenniemenselällä 82 metriä) ja Virtain Toisvesi (80 metriä).

Päijänteen, Inarin ja Suvasveden syvimmät kohdat on tarkoin tutkittu jäältä vaijerilla luotaamalla. Nykyisin kokonaisten järvien syvyyskartoituksiin käytetään kaikuluotainta ja GPS-paikannusta. Kaikuluotaimen lukema on kuitenkin syvänteiden kohdalla hitusen epätarkka, koska se riippuu muun muassa veden lämpötilan vaihteluista. Siksi suurimmat syvyydet pyritään edelleen määrittämään jäältä luotaamalla. Vanha konsti on tähän tarkoitukseen edelleen tarkin.

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2004

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 23:13

korson ankkalampi...ainakin kilometri alas päin...ja seasta löytyy ties millasta ruosteista fillaria ja sorsaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.01.2009 - 23:36

Niin syvä kuin on pitkäkin sanotaan laulussa Inarinjärvestä. Laulun mukaan pitäisi olla syvyyttä 80 km. Mutta eihän sitä ole kuin tuo valperin mainitsema 92 m.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 23:36

Noita vähän korjailtiin muutama (10 ?) vuotta sitten, silloin kun minä kävin koulua syvyydet olivat yli sata metriä, paikat taisi olla samoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 01:12

Maanmittauslaitoksessa on järvien syvyyskarttoja. Mielestäni kaikkia järviä ei ole kartoitettu. Mutta voisihan sitä sinne soitella ja kysellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 11:19

Inarinjärvi on aika syvä mutta en tiedä onko syvin.