miten suhtaudutte suomen-ruotsalaisiin?

bätre talande svenska folk..:)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 21:52

Ruotsi on yksi kolmesta kielestämme ja historia on pitkä joten ei kieli vaikuttane ihmisen olemukseen.Tosin hupasaa Porvoossa Va kostar haukikilo.

Kysyjän kommentti

va kostar haukikilo :DD

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 22:19

'kielivammasia' samalla tavalla kuin me muutkin, mulla on jopa paljon sukulaisiakin ja niiltä tuntemuksilta voin sanoa, etteivät Suomenruotsalaiset ole mikään yhtenäinen 'bätrefolk' ryhmä vaan siihenkin joukkoon sopii monta heimoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 22:29

Olen asunut suomenruotsalaisten asuttamassa kaupungissa ja onpa sisareni naimisissakin Ingmarin kanssa. Arvostan suomenruotsalaisia ja pidän heitä fiksuina. Rannikon tuntumassa heidän pihansa ovat aina siistit ja maataloustyökalut eivät loju turhaan pihoilla.

Helsingissä piipahtaessani tuntuu mukavalta kuulla ruotsinkielistä sorinaa tavarataloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 22:31

Ihmisiä siinä missä ruotsinsuomalaisetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.01.2009 - 22:35

Seurustelin kerran suomenruotsalaisen tytön kanssa. Toimi ihan hyvänä käännöskoneena ruotsalaisessa ympäristössä. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 23:10

Ihan samanlaissii, kuin met rannikkokansa tai koko suomi, ei mitään vastaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.01.2009 - 23:26

Hyvin sulautuvat joukkoon. Asun tosin sellaisella seudulla, jossa en heitä näe enkä kuule. Mutta Hesassa asuessani kuulin joka päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 23:40

tunnen vaan kalastajia, ihan tolkun porukkaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 08:44

Jaa a..Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 12:11

Kait se kieli on murre siinä missä savokin mutta en voi kuin naureskella kun sitä joskus kuulen. Jos itse olisin suomenruotsalainen kyllä opettelisin ruotsia lausumaan oikein, laulamalla, enkä töksöttelemällä ruotsinkielen sanoja suomenkielen aksentilla ja kun joku unohtuu niin korvataan suomen sanalla...
Ihmisinä he tuskin ovat meitä muita huonompia tai parempia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 13:53

Suomenruotsalaiset ja ruotsinsuomalaiset ovat kaksi täysin eri asiaa.
Bättre talande... mitähän se on???
Olen puoliksi ruotsalainen ja puoliksi suomalainen ja olen siihen tosi tyytyväinen.
Suomenruotsalaiset ovat kautta linjan fiksua porukkaa, kulttuellimpia kuni suomalaiset.
Pohjanmaan rannikolla puhutaan muuten ihan selketä finlandssvenskaa eli ilman yhtä ainoata suomen sanaa. Helsingissä ja varmaan jossain muuallakin on sekailei käytössä, jihtuu siitä että osaavat aika hvyin suomea ja suomen kielessä on kuvaavia sanoja enemmän kuin heidän kielessään. Siitä johtuu että nappaavat jonkun suoen sanan puheeseensa.
Rikssvenska ja finlandssvenska ovat 2 eri kieltä, poikkeavat rakenteeltaan tosi paljon.

Lisätty: 14.01.2009 - 13:56

Olen samaa mieltä kuin Lennu... eli siistiä on heidän pihoilleen, ei mtiään rompetta yltympäriinsä niinkuin esim. savossa (anteeksi vaan)
Ovat myös positiivisempia ihmisiä kuin suomalaiset, sairastavuus on vähäisempää.
Ovat myös enemmän ulospäinsuuntautuneita.

Lisätty: 15.01.2009 - 10:37

17 vuotta työskentelin tiimissä jossa oli muut "täys-suomenruotsalaisia" ja minä tällainen puolittainen. Ovat kielitaitoisia yleensä.

Lähteet:
omat havainnot., kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 15:58

ok, mikäs siinä ihmiset saa olla erilaisia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 16:32

Tällä paikkakunnalla missä asun ,ei heihin juurikaan törmää,mutta varmaankin suhtautuisin niinkuin yleensä ihmisiin,eli miestä myöten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 21:09

Asiallisesti. Yleensä kuitenkin puhun heille englantia. :P