Mitä tarkoittaa kulttuuri?

Miten sen voisi selittää niin, että vähä-älyisempikin ymmärtää? (En halua loukata ketään, mutta itse en ymmärrä kuin mahdollisimman yksinkeratisesti selitettynä)

Avainsanat: kulttuuri mitä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.01.2009 - 22:01

Etymologisesti sana ”kulttuuri” tulee latinan verbistä colere, viljellä, sekä siitä edelleen johdetusta substantiivista cultura, joka tarkoittaa viljelystä. Aluksi tämä tarkoitti maanviljelyä. Roomalainen poliitikko ja filosofi Cicero otti käyttöön käsitteen animi cultura, ”hengen viljely”.

Edellä oleva oli Wikipedian selitys.

Omin sanoin sanoisin, että kaikki henkistä laatua oleva virike, joka kasvattaa ja vie sinua eteenpäin, virkistää mieltä on kulttuuria. Esim. Aku Ankan lukeminenkin on kulttuuria. Yleensä kulttuurielämys on henkistä laatua oleva, mutta puhutaan myös ruumiin kulttuurista. Silloin ihminen pitää huolta kunnostaan ikäänkuin viljelee ja hoitaa sitä pääomaa mikä hänelle on annettu kropan muodossa.

Lähteet:
Wikipedia ja oma tulkinta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.01.2009 - 21:31

Taide, näyttely, elokuvat,kirallisuus., ooppera... siis kaikki ikä ihmistä viihdyttää vapaa-aikana mutta on kuitenkin ihmisten aikaansaamaa , ei koneellista. Tälläistä ylellisyyttä.

Lisätty: 12.01.2009 - 22:05

totta, on myös kansallisuus kulttuuri.. jokaisella maalla vähän erilainen. Ruoka ym, mutta sekin viihdyttää:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.01.2009 - 21:56

Eri maissa on erilaista kulttuuria. Meille joskus hyvinkin vieraita tapoja ja tekoja, joita sitten ällistellään ja ihmetellään. On myös ruokakulttuuria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 23:50

Kulttuuri tarkoittaa tavallisesti yhteisön tai koko ihmiskunnan henkisten ja aineellisten saavutusten kokonaisuutta: tässä merkityksessä käytetään myös sanaa sivistys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 01:12

semmost vähän fiininpää ajanvietettä, olis kuulemma terveellistäkin ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 08:12

”Kulttuuri tarkoittaa tietylle ihmisryhmälle ominaistakäytöstä, tapoja ja historiaa. Kulttuuri on kaikkea ihmisen toimintaa. Ehkä laajimman määritelmän mukaan kulttuuria on kaikki se, minkä opimme toisilta. Myös kieli kuuluu erottamattomana osana kulttuuriin.”
fi.wikipedia.org/wiki/Kulttuuri

Lähteet:
www.vantaa.fi/i_liitetiedost...2796;78357

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 14:04

Vaikea "piirtäen" selittää mutta kulttuuria ovate sim. kaikki erilaiset taidemuodot eli musiikki, kirjallisuus, maalaustaide.
Kaikki eri kansojen maiden tavat eivät sinänsä kyllä ole kulttuuria, ne ovat tapoja. Nykyään toitotetaan koko ajan että maassamme on eri maista tulelita ihmsiä jotka tuovat kultuurinsa mukanaa tänne. Se ei ole oikein sanottu, kulttuuria ei voi tuoda noin vaan, tapoja kyllä. Eli sanalle kultuuri yriteään löytää "alatasoisempia" selityksiä.