Kuuluuko kuluttajan saada ostaa tuote siihen merkityllä hinnalla vaikka se ei olisikaan ko.kaupan hintalappu?

Kirjakaupassa kalenteria maksaessani hinta olikin kassalla 17,95€ vaikka takakannessa oli selvästi tarralapussa viivakoodi ja siinä 13,95€. Myyjä selitti, etteivät he käytä ko. hintalappua vaan omaansa. Miksi siis kaikissa n.7 kalenterissa oli vain tämä eri hinta eikä hyllyssä tai muualla ollut mitään merkintää kalliimmasta?Onko oikein?Maksoin kalliimman koska olin kiireessä.

Lisätty: 12.01.2009 - 20:14

Kyse oli isosta ketjusta..ei mikään pikkuputiikki..Oma moka tosin kun en vaatinut oikeuksiani..ensi kerralla muistaa :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.01.2009 - 20:35

Kaupan moka, eipä pitäis kuluttajaa siitä rankasta, jos ovat oleet huolimattomia eikä laittaneet kyseisen tuoteen hintaa kalenteriin..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.01.2009 - 19:56

Kauppa toimi väärin , ilmeisesti pieni kauppa jonka kassakone ei tunnista viivakoodeja joka ohjailee isojen kauppojen hintoja ja ostosmääriä. kaupat voivat itse hinnoitella ulos myynnin hintoja.Heidän olisi pitänyt peittää viivakoodi omalla tarrallaan , silloin et tuntisi itseäsi petetyksi.

Lisätty: 12.01.2009 - 21:08

jokaisessa tuotteessa on ohjevähittäishinta jolla tuote myydään ulos, kauppa saa itse määrittää lopullisen hinnan jolloin tulee peittää tehtaan ohjehintalappu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 19:59

Lyhyt vastaus kysymykseen: kyllä kuuluu saada !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 20:21

kyllä sen yleensä saakin, mutta kait siinäkin jotain kohtuullisuussääntöjä on ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 20:23

kaupan olis pitänyt myydä viivakoodihinnalla;(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 20:49

Jos hinta on tuotteessa niin sen se pitää maksaa, kävisin heittämässä kalenterin kaupan ovelta ja sanoisin että pitäkää tavaranne.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 00:04

Yleensä kyllä mutta ei ihan aina, on nimittäin esiintynyt tapauksia joissa ilkivaltaisesti tai petosta yrittäen kaupan tuotteisiin on kiinitetty virheellisiä hintalappuja/viivakoodeja ja niissä tapauksissa kauppiaan on katsottu vapautuvan tästä myyntivelvoitteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 09:35

Se hinta saattaa olla ovh ja kaupan hinta on toinen. Eri myyjätahot saavat tuotteita erilaisilla hinnoilla ja ovh ei aina päde. Mutta mitäs sitten jos hinta onkin halvempi, sitäkin voi saattua?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 13:44

Otsikko on hieman outo, En ole koskaan tavannut Citymarketissa Valintatalon hintalappuja,,, Ymmärrän kyllä mitä tuossa tarkoitetaan, mutta tuo ei ole tyypillinen kaupan virhe, vaan pikemminkin kalenterin valmistajan. Tällöin tosin vanha hinta pitää peittää kunnolla.