Muuttaako alla oleva googlehakujasi?

Kaksi hakukone Googlessa tehtyä hakua voi viedä energiaa yhtä paljon kuin veden keittäminen teekupillista varten, kertoo tuore Harvardin yliopistossa tehty tutkimus.

Tyypillinen Google-haku tuottaa noin seitsemän grammaa hiilidioksidipäästöjä. Teeveden keitto puolestaan tuottaa tutkimuksen mukaan päästöjä noin viisitoista grammaa.

"Google pyörittää valtavia datakeskuksia ympäri maailmaa. Ne kuluttavat paljon energiaa", Harvardin tutkija Alex Wissner-Gross sanoi brittiläiselle Times-lehdelle.

"Google-haulla on selkeä vaikutus ympäristöön."

Toisen arvion mukaan haun päästöt ovat 1–10 grammaa riippuen siitä, käynnistetäänkö niitä varten erikseen tietokone vai ei.
www.hs.fi

Lisätty: 11.01.2009 - 21:21

Tässä taas kulutan ja tulee kaiken maailman päästöjä, heh, mut mulla ko. uutinen ei muuta näiltä osin toimintaani.

Avainsanat: google päästöt tietokone harvard tutkimus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.01.2009 - 20:59

en usko. liekö tuo tottakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 21:03

Olen tottunut niin googleen, ettei uutinen saa minua muuttamaan tapojani.

Matti ja Maija Meikäläisen syyllistäminen erinäisistä maailmaa tuhoavista ilmiöistä on tuttua. Sen sijaan valtiot, suuretkin tekevät vahinkoa häikäilemättä maksimoidakseen voittonsa.

Ja meikäläinen kantaa kompostiin maatuvat roskansa saadakseen lierot viihtymään mullassa. On nämä eri mittakaavan juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:08

Tämä järisyttävä uutinen ei tule millään tavalla muuttamaan nykyistä käytäntöä, eli Google käyttöön aina tarvittaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:11

Tietokoneen avoinna oleva käyttö kuluttaa energiaa.Mielestäni käytät hakua,E-mailia tai muuta tuskin lisää energiankulutusta.Kaikki laitteet jotka ovat valmiustilassa tai avoinna kuluttavat energiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:12

En uskoettä tuo nyt vielä saa minun tapojani muuttumaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:14

Tuota. Tässä taas eräs esimerkki näistä tutkimuksista.
Näitä tehtaillaan siksi,että tutkimusmäärärahoilla on tuotettava aina joku loppuraportti.
Tällainen tutkimus on upea esimerkki siitä miten rahaa poltetaan hukkaan ja saadaan turhaa tutkimustietoa ja mikä hasssuinta tämäkin lopputulema on tiedetty jo ennen tutkimuksen aloitusta.
Kas kun hiilidioksidia muodostuu kaikesta toiminnasta ja se luonnossa oleva aine.(ei siis mikään keinotekoinen myrkky)
Sitten kun jo tiedetäänn saatavan joku kohutulos ,pitää enää manipuloida muuttujat siten ,että saadaan huikea numeroarvo,millä ei ole mitään merkitystä.
Näin on saatu rahoitukselle taattua jatkoa,koska edellinenkin tutkimus on tuottanut tulosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:15

Minä olen lennun kanssa ihan samaa mieltä, sitäpaitsi se niin hyvä vastaus että ei vissiin tarvitse lisätä minun mielestä mitään. Kieltämättä aika erikoinen oli kysymys.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.01.2009 - 21:34

Käytän googlea silloin kun tarvitsen. Ei tuollaiset tutkimukset saa minussa aikaan muuta kuin ärtymystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:46

Ei tosiankaan muuta.

Tämä on taas tyyppiesimerkki siitä kuin raflaavia uutisia saadaan tutkimuksista aikaiseksi kun esitellään vain yksi puoli ja näkökanta.

Jos me nyt ihan vakavisamme ajattelisimme maailman pelastumista/tuhoutumista niin vähintäänkin pitäisi tässäkin yhteydessä tarkastella kokonaistaloutta ja ottaa myös huomioon kuinka paljon energiaa ja muita resursseja säästyy, kun voidaan tehdä googlehakuja vaihtoehtoisten konstien sijaan, lopputulokseksi voisi hyvinkin tulla että pelastat maailman käyttämällä googlea!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:58

just joo ja kun kaikki pesee hampaansa useammin kuin kerran päivässä niin maailmasta loppu juomavesi (sekin on tutkittu)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 22:08

Ei vaikuta ja olen samaa mieltä, että on aika yksipuolinen näkökanta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 01:21

Jos et tee hakua Googlella vaan jollain muulla, sekö ei sitten pyöritä palvelimia ja kuormita?
Jotenkin kaukaa haettua väittää, että googlettaminen kuluttaisi enemmän.
Siitäkin huolimatta, että Google on laaja ja se käyttää useita palvelimia ympäri maailman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 05:37

Monenlaisia juttuja voidaan tutkia ,eikö se tutkimuskin vienyt energiaa ja ehkä paperia ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 08:56

Kyllä muuti lopetin tee veden keiton,juon sen veden kylmänä,paras näin,Kahvia juon kerran tai pari päivässä. käsitykseni mukaan kaikki haut vievät enerkiaa .
tässä koneella on muitakin hakukoneita.

käsitt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 14:41

no eipä juuri muuta. googletan yhtä paljon kuin ennekin. ja vedenkeitinkin keittää joka ilta teevettä niinkuin tähänkin asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 19:30

Jos ne päästöt alkavat tulla minun huoneeseeni vaikka hajuhaittoina, sitten kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 13:50

Niin tai näin, käytän Googlea päivittäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 10:29

unohtakaa syytökset,sillä Googlea vastaan juuri nyt monia syytöksiä>liekö kateus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 19:15

Toi voisi olla kait totta jos ajatellaan että keksi haun jota ei ole viellä haettu.
Suurin osa noista hauista löytyy suoraan välimuistista.