Mikä on omatoimimatka? Pitäisikö sellainen tehdä, ja jos pitäisi, niin miksi? Tulisiko halvemaksi vai mitä?

Avainsanat: omatoimimatka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 21:31

Omatoimimatka on aika väljä käsite. Yleensä se ymmärretään jollain tavalla ‘pakettimatkan’ vastakohtana tai ainakin vaihtoehtona.

Useimmat matkatoimistot markkinoivat nykyisin myös “omatoimimatkoja“, ja silloin on kyseessä matkapaketti johon sisältyy vain lennot (toisinaan myös majoitus), mutta ei muita palveluita. Eli jää täysin oman aktiivisuutesi varaan mitä teet matkan aikana.

Omatoimimatkan voi ymmärtää myös niin, että itse hoitaa kokonaan matkan suunnittelun, kaikki matkaan liittyvät järjestelyt jne. Nykyisin se onkin täysin mahdollista nettipalveluja hyväksi käyttäen, Edullisia lentoyhteyksiä (ja tarjouksia) voi etsiskellä useilla hakupalveluilla, esimerkiksi:
www.supersaver.fi/lennot
Majoituspalveluja mistä päin maailmaa tahansa löytyy samalla tavalla, esimerkiksi
finland.hotels.com/

Omatoimimatkan uskotaan yleensä tulevan halvemmaksi, mutta säästö ei aina välttämättä ole kovinkaan suuri, jos sitä on ollenkaan. Matkatoimisto on ‘tukkuostaja’ ja saa sen mukaiset alennukset kuljetussopimuksista ja majoituspalveluista, omatoimimatkaajalle niitä alennuksia ei myönnetä.

Ihan konkreettisena esimerkkinä voin kertoa eräästä hyvätasoisesta hotellista, jonka satun hyvin tuntemaan (olen asunut sekä omatoimisesti että paketissa). Listahinta huoneesta on 120€/yö , paras suoraostohinta nettikaupassa 60-70€/yö, matkatoimistojen maksama sesonkivaraus 38€/yö. Eli matkatoimisto pystyy hyvin katteineen päivineen myymään paketissa saman huoneen sinulle 60€/yö ja niin omatoimisuudesta palkaksi jäi vain vaivat. Vähän samaan tyyliin saattaa käydä lentojenkin kanssa.

Omatoimimatkailun varsinaiset edut pakettimatkailuun verrattuna tulevat vapaudesta valita kohteet ja aikataulut juuri oman mielesi ja kiinnostuksesi mukaan. Pakettimatkoja tehdään vain niihin kohteisiin joihin löytyy riittävästi menijöitä , jotta ‘businessta’ syntyy, omatoimisesti voit matkustella lähes minne vain ja melkein koska vaan.

Omista matkoistani varmaan 80% on ollut enemmän tai vähemmän omatoimisia, mielestäni molemmille löytyy käyttöä , niin kuin myös kaikille välimuodoille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 20:26

Omatoiminen matkaaja hankkii palveluksensa suoraan tuottajalta ilman välikäsiä. Siis lentolippu suoraan lentoyhtiöltä, hotelli varataan hotellin varauspisteestä, yms.....
Näin säästetään tämä kateosa jonka nämä valmismatkajärjestäjät tietenkin ihan oikeututusti palveluksistaan veloittavat.
Kenenkään ei toiki pidä tehdä mitään vasten tahtoaan paitsi kuolla.
Tulee todellakin halvemmaksi, mikäli osaat valita sitten oikean ostopaikan,etkä tyhmyyksissäsi osta kalliimpaa. Matkanjärjestäjät toki kilpailuttavat tuotteensa ja lisäät sitten katteensa tuotteeseen millä myyvät sen kuluttajalle,mutta näin omatoimisenkin matkaajan on suoritettava hintakyselyjä ja hankittava sitten se konaistaloudellisesti edullinen palvelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 20:43

Omatoimimatkaaja käyttää usein varauksiinsa nettiä ja ns. nettimatkatoimistoa (esim. Ebookers ja MrTravel) ja varaa vaikkapa lento+hotellipaketin, johon ei kuulu esim. opaspalveluja eikä lentokenttäkuljetuksia.
Yksi mahdollisuus on varata lento suoraan lentoyhtiöltä ja hotellihuone suoraan halutusta hotellista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:17

Omatoimi matkaajalla on ns.vapaat jalat mennä ja tulla, miten mieelii, mutta jos ottaa valmis matkan ja vieläpä täys hoidolla niin onkin oltava kello kaulas tai rantees, kun on ruoka ajat, kiertoajelut ym.eipä siinä sit muuta ehdikkään kuin juoksee kellon kanssa kilpaa, joten ehdottomasti omatoimi,ja kokemusta molemmista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:22

No "ciby" vastasi melkein nappiin ei ole siihen enään lisättävää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 09:22

Tuossa tulikin kaikki oleellinen.Jos lähdet matkalle ja haluat olla jossain rannalla ,sillon paketti matka on ok juttu.Muuta jos ikävystyt siellä niin silloin kannattaa mennä omatoimi matkalle,lento johonkin minne haluat mennä.Siellä kuljet yleisiilä kulku neuvoilla ,tai vuokraat auton.Halvemmaksi tulee jäädä kotiin.Matkoilla kuluu rahaa,varsinkin omatoimi matkoilla.Itse menen oma toimimatkoille,syy ole siellä perillä kuukauden tai kaksi,näin pitkiä aikoja ei kannata olla paketti matkoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 10:59

Ei omatoimisella matkustamisella ja halvalla hinnalla ole mitään yhteyttä.
Matkustan usein Ranskaan sukulaisten luo tai muuten vaan. niihin paikkoihin on matkustettava "omatoimsiesti" jos tarkoitat että toinen vaihtoehto olisi ns. valmismatka. Valmiita paketteja ei edes ole ja siinä en häviä yhtään mitään.

Lisätty: 13.01.2009 - 13:44

Ne omatoimimatkat joita olen tehnyt, eivät ole kellään edes myynnissä eli suoraa vertailua ei voi tehdä. Halpaahan se ei ole jos menee muualle kuin johonkin tavanomaiseen paikkaan.

Lähteet:
omat kokemukset ja mieltymykset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 15:52

kun tekee omatoimimatkan niin siihen pystyy ainakin sisällyttämään ne asiat ja paikat mitä haluaa nähdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 20:47

Eihän niitä nyt pakko ole tehdä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 23:33

Riippuu ihan matkanjärjestäjästä, mutta yleensä vetävät niin paljon välistä että omatoimimatka tulee halvemmaksi. Silloin pitää vaan hoitaa kaikki bookkaukset itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 08:02

olin juuri itse tälläisellä "omatoimi matkalla" tai ainakin niin sen itse tulkitsen. eli varattiin lennot suoraan netistä, ilman matkan järjestäjiä. talo vuokrattiin netin kautta ja maksettiin suoraan talon omistajan tilille. bangkokista phukettiin ostettiin lento vasta kentältä, kentällä työskentelevien kenttävirkailijoiden avustuksella. skootterit vuokrattiin itse, käymällä paikallisessa vuokraus paikassa. liikuttiin sinne minne ikinä vaan haluttiin, ilman että joutui kelloa kattelee ja nähtiin paljon enemmän kuin koskaan ennen. ostettiin katu toimistosta phuketissa matkat malesiaan ja samuille, sekä retket fantasealle, phi phi saariretkelle ja saatiin ne huomattavasti edullisemmin, kuin mitä matkan järjestät olis voinu tarjota. thaimaassahan on tunnettua se tinkiminen, niin tapahtui myös näissä matkojen ja retkien varaamisessa. kaikki sujui ilman ongelmia. apua saa todella paljon paikallisilta, kun vaan uskaltaa suunsa aukaista ja kysyä. pulaan ei tule jäämään. tämä kokemus siis thaimaan matkalta. :)-juuri palannut kyseiseltä lomalta-

Lisätty: 13.01.2009 - 08:03

tulen varmasti tekemään seuraavankin matkani aivan omatoimisesti :D