Matkakohteen valintaan vaikuttavat tekijät ?

Näitä luulisi olevan paljon. Matkan hinta on yksi tekijä jne.

Lisätty: 11.01.2009 - 10:30

Haitko aina uusia kohteita vai käytkö vanhoissa kohteissa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 10:08

Mieti mitä matkaltasi haluat:
- aurinkoa, lämpöä
- valmiita retkiä
- matkatoimiston palveluja
- kulttuuria
- historiaa, nähtävyyksiä
- patikointia, muita liikuntaan liittyviä aktiviteetteja
- jännitystä
- vuodenaika
- matkan pituus ajallisesti (1vko, 2vko)
- matkustusaika määränpäähän
- millä matkustat
- matkaseura
- valuutta
- kustannukset paikanpäällä
- asuminen matkakohteessa jne. niin kuin sanoit näitä on loputtomasti
-

Lähteet:
oma pää

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 10:35

Me otetaan huomioon matkaa varattaessa se, että hotelli on lähellä rantaa ja keskustaa. Hotellissa pitää myös olla uima-allas sekä keittomahdollisuudet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 11:06

Kohteen valintaan vaikuttaa oma mielenkiinto. Hotelli mielellään aparthementos.Sijainnilla ei niin väliä sillä vähän keskustaa kauempana hintataso on edullisempi.Yleensä kulkuyhteydet ovat niin hyvät että ei välttämättä tarvitse asua keskustassa.Riippuu tietysti matkakohteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 11:42

Kyllähän se on jokaisen omien tarpeiden mukaan paikka valittava ja millaista lomaa haluaa viettää! Ainut huonopuoli on noissa valmiissa matkoissa on ,ettet loppujenlopuksi saa informaatiota kaikesta! Omat matkat on siitä hyvät, että saat itse mennä paikalle ja valita mieluisen hotellin ,tai asumismuodon ja mennä omaan tahtiin koko loman ,ainoastaan, ettei myöhästy sitten paluu lennosta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.01.2009 - 11:45

Mieluummin joka kerta eri paikkaan. Ranta tai uima-allas oltava lähellä. Hinta ja turvallisuus ovat myös tärkeitä vaikuttimia. Rauhallisuus myös suotavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 12:01

Eri paikoissa on kiva käydä ja nähdä uusia asioita.Kanaria on minulle kuitenkin rakas koska pidän ilmastosta,riittävän lyhyt lento,pidän myös Espanjan kielestä ja olen opetellut sen, ja sielläkin on monta saarta joita aina voi vaihdella.
Korkeuserot ovat eräs asia,johon kannattaa aina perehtyä hotellivalinnassa,ellei tunne paikkaa entuudestaan. On nimittän metkitystä sillä joudutko yöllä ruokailun jälkeen kapuamaan montasataa metriä ylämäkeä hotellille.
Luonnollisesti hintataso myös on yksi tekijä, sekä ne itselle tätkeät asiat hotellissa.
Minä paljon matkustavana luonnollisesti tilaan itse netistä lennot ja hotellit yms, koska en viitsi maksaa matkatoimistolle useita satoja euroja muutaman minuutin työstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 14:14

lentotarjoukset vaikuttavat, samoin ilmasto paikan päällä, että se on mahdolisimman suotuisa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 14:14

Kohteen valintaan vaikuttaa kovin monta tekijää, yhtenä päällimmäisistä tietysti oma mielenkiinto erilaisiin asioihin, paikkoihin ja tapahtumiin.
Esimerkiksi seuraavat seikat :
- kaupunki- vai rantaloma
- lentomatkan pituus
- lennon ajankohta, päivällä vai yöllä, myös paluun ajankohta
- hotellin sijainti
- hotellin tarjoamat palvelut
- ylipäätään kohteen kiinnostavuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 14:57

sää tietenkin. muut hommat hoitaa vanhemmat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 15:04

lämpö, matkanpituus, tavarat, hotelli, hinta, Ja muuta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 16:39

Käytettävissä oleva rahamäärä ja se, että on lämmintä. Enkä ihan tusinapaikkoihin enää jaksa mennä, jos sillä rahalla pääsee vähän eksoottisempaan. Mutta en muöskään jaksa istua lentokoneessa tappavan kauaa..sopiva matka on 3-7 h välillä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 16:41

lämpö, shoppailumahdollisuudet, pienet välimatkat joka paikkaan, ranta lähellä, bilepaikat lähellä, sopiva hintataso, peruspalvelut heti saatavilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 17:13

avaintekijät ovat omat halut ja käytettävissä olevat varat,
sen jälkeen pitkä lista edellä mainittuja tekijöitä hienosäätöön ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 19:36

Lämpö, viihde, shoppailumahdollisuudet, hotellit.. Aina en vanhoissa kohteissa käy mutta joskus niitäkin :) yleensä uusiin maisemiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 23:20

Hinta on tärkein tekijä. Ensin otan selvää, minne asti minulla on varaa, useimmiten Eurooppaan. Tässä vaiheessa kolutaan tuntikaupalla lentoyhtiöiden sivuja. Asun Norjassa tällä hetkellä, joten voin tarvittaessa (hyvän tarjouksen perässä) lentää täältä, Ruotsista, Tanskasta tai Suomesta -- näiden maiden väliset yhteydet pelaavat laivalla, junalla tai bussilla, joiden hinnat on myös otettava kokonaiskustannuksissa huomioon.

Matkavalmistelujen toinen osa menee tunteella. Kuluvana syksynä oli yhdessä maailman kalleimmista kaupungeista satanut päivittäin, joten kaipuu oli lämpimään ja verrattain edulliseen paikkaan. Valitsin syyskuussa (2008) kohteeksi Portugalin, jossa oli rantaloma-aika lopuillaan. Tein kaksi suunnitelmaa, Ryanair-lennot Barcelonan kautta yöpymisineen hostellissa pari päivää ja jatko Portoon+hotelli. Paluu olisi tapahtunut jollain muulla yhtiöllä Marseillen kautta, jossa olisin myös halunnut viivähtää pari päivää hostellissa. Hintaa olisi kymmenen päivän matkalle tullut noin 300 euroa. Lopulta päädyin ostamaan äkkilähdön, suoran lennon hotelleineen norjalaiselta yhtiöltä, viikko noin 400 euroa. Yksin matkustaessa ei tarvitse ottaa huomioon muuta kuin sen hetkisen fiiliksen ja että aikaa ja rahaa on tarpeeksi. Ja ja ja... että oma energia riittää suunniteltuun matkaan. Tein Portugalista pienen päivämatkan Espanjaan.

Mielestäni paras tapa matkustaa, etenkin yhdensuuntaista reittimatkaa, on joko mahdollisimman nopeasti ja suoraan tai todella pitkän kaavan kautta junalla tai laivalla puksuttaen, hyödyntäen välilaskuja jne. Oslo-Helsinki-matka kesti joulukuussa (2008) neljä päivää, hinta oli sama kuin suoralla lennolla 1 h 35 min., mutta tutustuin tuossa ajassa Riikaan. Ehdottomasti aina uusia kohteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 00:54

Ensimmäisenä tulee mieleen hinta, mutta siihen vaikuttaa todella paljon matkan ajankohta, joten ne pitäisi kai yhdistää. :)
Eiköhän se mitä matkaltasi odotat/haluat ole seuraava kriteeri. Jos haluat rentoa lomailua, aurinkoinen rantaloma ehkä sopii.
Arvelen, että taidat tietääkin mitä haluat. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 12:30

En hirveästi rakasta kohteita eli haluan mileenkiintoisiin maihin, kaupunkeihin eli paikkoihin joissa on jotain nähtävää ja koettavaa. Paikka on kait lähinnä jokin tylsä valmiskohde joka on varta vasten rakennettu turisteille.
Hinta on vähiten vaikuttava tekijä lomamatkaa valitessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 00:06

Aurinko ja lämpö. Sen verran harvoin tulee matkoja tehtyä että mennään asenteella makso mitä makso. Tuttuun ja turvalliseen paikkaan on hyvä mennä viettään rento loma.