Järjestävätkö pakettimatkoja myyvät yritykset lomalla kaiken mielestäsi? Mielestäni ne vain ottavat 30-50% katetta matkasta?

Ennen nämä vielä tekivät jotain ,mutta nyt kaikki on toisin. Oppaat eivät viitsi tulla buukkaamaan edes asiakkaita sisään hotelliin, eivätkä ole kentillä kansainvälisillä puolilla.Tapaan aika usein vanhempia ihmisiä kentillä hortoilemassa kun oppaita ei ole missään. Olen varmasti satoja kertoja ulkomailla auttanut suomalaisia sisäänkirjautumisissa ja muissa asioissa, vaikka he ovat ostaneet tämän "kaikki järjestetty paketin".

Lisätty: 10.01.2009 - 15:40

Tottakai pitää elää ja liikeyrityksien tulee tuottaa voittoa.
Liikeyrityksen tulee myös tuottaa asiakkailleen vastinetta rahoilleen ja siitähän kysymykseni sisällössä oli kysymys.
Onko asiakas valmis maksamaan olemattomasta palvelusta?

Avainsanat: valmismatkat ovat pelkkää rahastusta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2009 - 15:22

Pakettimatka
Pakettimatka (package travel, package tours, package holidays) sisältää joukon matkanjärjestäjän ennakkoon kokoamia matkailupalveluja (valmismatka), jotka ostetaan yhtenä kokonaisuutena sille määrättyyn hintaan. Pakettimatka sisältää vähintään matkat ja majoituksen. Lisänä voi olla aterioita (täysi- tai puolihoito tai pelkkä aamiainen), bussimatkoja, autonvuokraus, pääsylippuja, retkiä, ohjelmapalveluja, hoitoja yms. Pakettimatkan hinta on yleensä edullisempi kuin ostettaessa siihen sisältyvät palvelut erillisinä tuotteina. Pakettimatkan synonyymina käytetään Suomessa yleisesti (mm. matkatoimistot) termiä 'valmismatka'.
www.tilastokeskus.fi/meta/ka...matka.html

Lisätty: 10.01.2009 - 15:27

Täytyyhän matkatoimistojen elää.
Matkatoimistot ovat liikeyrityksiä.
Olen samaa mieltä että vetävät välistä,
mutta sinulta säästyy aikaa ja vaivaa, menet matkatoimistoon, saat esitteen, valitset matkan tai ostat netistä. Ei tarvitse etsiä lentoreittejä hotelleja ym.

Itse harrastan omatoimimatkoja, ja yritän tietysti saada mahdollisimman edullisen lennon ja hotellin. Mutta sen eteen täytyy naputella konetta melko ahkeraan ja tsekata eri vaihtoehtoja, jos mielii matkalle pienellä budjetilla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.01.2009 - 15:33

Matkanjärjestäjät tekevät kaiken mahdollisimman tehokaasti. Pakolliset kuviot hoidetaan ja mistä saadaan hyvä kate siihen panostetaan esim. retkien järjestäminen. Omatoimisuudella voi säästää aika isoja summia, mutta on muistettava riskitekijät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 16:51

Olen samaa mieltä matkatoimistojen palvelut ovat huonontunet vuosien myötä. Matkaoppaat ovat saatavilla vain päivystysnumerosta päivisin. Usein ei opasta näe koko lomaviikon aikana, jos ei mene matkanjärjestäjän toimistoon. Sovitut hotellitunnit eivät päde, vaikka kuinka istut aulassa odottamassa opasta ilmoitetuuun, oppaan vierailuaikaan, opas jää kuitenkin tulematta. Hotellikirjan päivitykset eivät toimi, retkille lähtäpaikat ilmoitetaan väärin jne. ja jos kysyt oppaalta, että miksi ei opas osaa siihen vastata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 17:06

Pakettimatkoja on monen tasoisia, matkatoimistoja on monen tasoisia, oppaita on monen tasoisia ja myös matkailijoilla on monen tasoisia odotuksia.

Sanomista tulee aina ja varmasti, jokainen valitsee itse millä lomansa pilaa, vai ottaako loman kannalta ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 18:30

Käyn omatoimi matkoilla,niissä hinta kohallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 22:54

Valmismatkojen opas- ym palvelut tuntuvat koko ajan menevän huonompaan suuntaan.
Siksi olemmekin, jo kauan sitten, siirtyneet vain ja ainoastaan omatoimimatkoihin.
Miksi maksaa palveluista, joita ei ole ??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 00:02

Omat kokemukseni ovat suurelta osin omatoimi reissailusta, mutta mahtuu sinne joukkoon pakettejakin, ensimmäinen 1966 ja toistaiseksi viimeisin 2008.

Pakettimatkoja järjestäviä toimistoja on eri tasoisia, samoin kuin myynnissä on eri tasoisia matkapakettejakin.

Minä kyllä väittäisin että takavuosina niitä 'surkeita yrittäjiä' ja tyhjiä paketteja oli selvästi enemmän tarjolla kuin nykyään. On niitä toki vieläkin, mutta kulttaja-asiamiehen toiminta, kehittyvä lainsäädäntö ja määräykset yleisistä matkaehdoista ovat karsineet markkinoilta ne kaikista räikeimmät tapaukset.

Melko suuri osa pettymyksistä ( valituksista ) syntyy kun ei ole ennen matkaa kunnolla tutustuttu matkaesitteisiin ja muuhun matkaan liittyvään kirjalliseen materiaaliin, eikä edes otettu matkatoimistosta selvää siitä mitä kaikkea sovittuun pakettiin ja siitä maksettuun hintaan sisältyy (ja ennen kaikkea mitä siihen ei sisälly). Samalla on hyvä muistaa ettei se halvin vaihtoehto voi olla palveluiltaan ja muilta puitteiltaan luksusluokkaa.

Kohdeoppaat ovat ihmisiä, ennenkaikkea he ovat ihmisiä aika kuluttavassa ammatissa. Siitä joukosta löytyy todellisia ammattinsa osaavia loistotapauksia niinkuin myös loppuunpalaneita 'kehäraakkeja' tai vain aikaansa kuluttamassa olevia 'pummeja'.

Silloin kun jää vajaille palveluille tältä osin, se ensimmäinen valituskohde on matkatoimisto ja jos matkatoimisto vähääkään ajattelee tulevaisuuttaan, niin ongelmat hoidetaan pois päiväjärjestyksestä ja syntyneet harmit (yleensä) myös korvataan.

Kysymyksesi oli mielestäni melko provokatiivinen, siksi nuo mietiskelyt. En suinkaa ole toimistojen asialla enkä niiden agentti, luultavasti olen itse tehnyt huomautuksia enemmän kuin useimmat teistä.

"Järjestävätkö pakettimatkoja myyvät yritykset lomalla kaiken mielestäsi?"

Ihan varmasti ei, en ole ikinä edes nähnyt myynnissä matkapakettia joka lupaisi hoitaa kaiken - mitä se nyt sitten tarkoittaisikaan. Mutta jos ne jättävät hoitamatta jotain luvattua, silloin on vahingonkorvauskeskustelujen paikka.

"Mielestäni ne vain ottavat 30-50% katetta matkasta? "

Ihan sama mikä matkatoimistojen kate % on (ei aavistustakaan) kunhan lunastavat antamansa lupaukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 00:13

omatoimimatkoja suositaan nykyisin, mutta ne matkat mitä ollaan tehty matkatoimistojen kautta ovat olleet ihan hyvin järjestettyjä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 00:39

Olen käynyt kerran pakettimatkalla eikä minulla ollut mitään valittamista. Kaikki toimi kuten pitääkin. Minulla kun on suuta kysyä vaikkei opasta olisi paikalla niin mitään ongelmia ei ollut. :)