Miksi yli 80%suomalaisista kuuluu Ev.lut kirkkoon? Se uskohan on tullut 1500 luvulla Tsaarin mukana rajan yli tyhmille Finskeillle

Toiset ei uskalla erota kirkosta, koska varmaan pelkäävät että joutuvat onnettomuuksiin
ja kadotukseen. Mutta ei pelkoa, en minäkään ole joutunut vaikeuksiin vaikka erosin 2008 kirkosta. Luojan läsnäolo on vaan entisestään vahvasti vahvistunut. En tunne tarvitsevani minkäänlaista seurakuntaa tai muuta hengellistä yhteisöä. Riittää kun uskoo kaikkivaltiaaseen maan ja taivaan Luojaan,Luojattareen.

Avainsanat: usko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2009 - 12:31

uskonnonvapaudesta faktaa:
www.uskonnonvapaus.fi/artikk...suomi.html
Jokaisella saa olla oma vakaumuksensa, jokaisen hekilökohtainen asia mihin uskoo ja mihin ei, kuuluuko evlut.seurakuntaan tai ei mihinkään.
= oma mielipide.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.01.2009 - 12:13

Kaiken laisia uskontoja ja uskontokuntia on maailmassa vähintäänkin tuhansi. Niitä on ollut yhtä kauan kuin on ihmiskunta vanha. Luoja tai jumala tai miksi kukakin häntä haluaa kutsua, ei ole oikeasti yhdenkään jäsen eikä kuulu yhtenkään näistä . Tällainen korkeampi voima asuu ihmisen sielussa ja sitä myös omaksitunnoksi kutsutaan ja hyvyys aina jotenkin palkitaan.
Kuten niin usein olen todennut ,siihen ei tarvita jäsenkirjoja eikä maksuja, mutta jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 12:15

Tämähän on tapa ja tottumus. Maassa maan tavalla. Uskonto on tullut lännestä ja idästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 12:47

Se on tämä kirkkoon kuuluminen jos äiti on seurakunnassa myös lapsi liitetään ja kastetaan. vanhemmaksi tultuaan voi erota kirkosta ja uskoa mitä haluaa ja vanhaksi tultuaan liittyä taas seurakuntaan kun kuolema lähestyy, näin tehdään paljon koska tulee epäily josko sittenkin. tyhmä Finski on tsuhna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 14:06

Taitaa tulla enemmänkin syntymälahjana tuo seurakuntaan sitoutuminen tai kasteessa.
Voithan sinä aikuiseksi tullessaan valita uskosi ja seurakunnan ihan vapaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 17:06

Uskovainen tunnut olevan, vaikket yhteisöön kuulukkaan. Ja seurakunnan palvelujahan voi käyttää vaikkei siihen yhteisöön kuulukkaan. Ei siellä kysellä, kaikki ovat samanarvoisia.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 18:36

Niin myöhään,me erottiin kirkosta jo 1978.ja ollut varsin tyytyväinen ratkaisuuni,myös vaimo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2009 - 20:43

totuttu tapa. kirkkoon kuulutaan kun siihen vauvana "väkisin" kastetaan. itse en kuulu kirkkoon. kuulun vapaisiin suuntiin. joissakin maissa taas ortodoksisuus tai katolisuus on se johon kuulutaan..minä uskalsin poiketa vapaitten suuntien seurakuntaan eikä pelota vieläkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.01.2009 - 21:34

mua ei ainakaa oo kastettu. ehkä monet tuntee tarvetta kuuluu johonki seurakuntaan, sielähä tapaa muita uskovaisia jos tilaisuuksis käy. ja toi ev lut on kuitenki suht rento kirkko, ainaki mun käsittääkseni. esim meikkaus, tv ym. ei tuomita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 19:12

Minut on vauvana kastettu EVL-kirkkoon, ei minulta ole kyllä kukaan kysynyt että olenko sitten parempi, joskus tuntuu kyllä että on pakkoveron maksaja. Jos ei maksa niin tulee ulosottomies.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 00:30

Ev.lut. kirkko tarkoittaa uskonpuhdistuksen jälkeistä kirkkoa, joka nojautuu hyvin pitkältä Martti Lutherin tekemään uskonpuhdistukseen. Venäjän tsaarin kanssa tällä kirkolla ei taida olla mitään tekemistä. En tiedä kuinka moni edelleen kuuluu tähän valtionkirkkoon, mutta 80 % tuntuu aika paljolta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 01:00

Tsaaria siitä on ihan turha syyttää, kyllä se valistus tuli ihan toisesta syystä, ja se oikeempi kysymys tietenkin olisi miksi niin monet vanhemmat vievät lapsensa kastettaviksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 09:02

Vapautta on myös uskoa johonkin. Ateismin levittäjiä on myös aina ollut, syytä en tiedä. Maailmankatsomukseeni kuulu jonkinlainen uskonnollisuus eli kohdallani käännyttämien ei onnistu.
Vapaamatkustajia en hvyäksy eli kirkkoon kuulumaton vaatii srk:lta palevluita, se ei ole oikein mutta vapaamatkustajiahan on maailma pullollaan nykyään.