Tarvitaanko pappia hengellisyyden hoitamiseen? Mielestäni ei, on vaan yksi ykseys yksi Luoja ja ei ole mitään Jumalia olemassakaa

Luoja on Luojatar. Nainen..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.01.2009 - 17:10

Raamattu ei itseasiassa puhu, että pitäis olla palkollinen pappi, vaan " kaikki olette veljiä keskenänne" ja "ilmaiseksi olette saaneet ja ilmaiseksi antakaa"... varhaiskristityillä oli vanhimmisto systeemi joka hoiti käytännön asiat ilman rahaa. Fariseikset ja kirjanoppineet olivat tälläisia "pappeja" ja Jeesus tuomitsi heidät jyrkästi omavanhurskauden vuoksi. On todella yksi Jumala isä. Jonkinlaita srk tarvitaan noudattamaan Raamatun opetusta ja käytännön asioista huolehtimaan ja jotta voisi noudattaa Hepr kirjan käskyä " kokontua yhteen" mutta sen ei todellakaan tarvitse olla "pappi".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.01.2009 - 17:17

Minäkin sitä mieltä, että yläkertaan on suora yhtes, en tarvitse Pappei enkä muitakaan saarnas miehii...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 17:35

siinähän sillä on hommansa kuin asunnon välittäjällä omansa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 18:49

Koko pappeus ja kirkkojen toiminta on yrittäjyyttä. Ei siinä ole sijaa hengellisyydellä kuin nimeksi. Sen vuoksi en kannata esim. kirkollisveroa ja mietin vakavasti kirkosta eroamista. Osaan uskoa ja luottaa Luojaan ilman seurakuntasanomia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 18:58

jotkut ihmiset osaavat luoda ja hoitaa itsekin oman hengellisyytensä, toiset taas tarvitsevat pappien apua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 19:17

Leipäpappia ei kyllä tarvitakaan, sillä jos sokea sokeaa taluttaa, eivätkö he molemmat kuoppaan lankea.

Lisätty: 09.01.2009 - 19:18

Kyllä Jumala on mies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 20:03

Sanot:" on vain yksi ykseys yksi Luoja ja ei ole mitään Jumalia olemassakaaan." Minusta tämä yksi luoja on kyllä Jumala.

Pappi voi olla monesti hyväkin neuvonantaja hengellisyyden hoitamisessa. Helposti voi joutua yksin vaarallisiinkin ja vääriin hengellisyyden piireihin niitä maailmassa piisaa ja en tarkoita nyt mitään uskontoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 22:54

Tuo lause "yksi ykseys ja yksi luoja" kuulostaa kovin itämaiselta filosofialta. Eli uskontoahan se.
Hengellisyys tarkoittaa hengessä tapahtuvaa johdatusta, jos se on oikea sana. Voit valita johtaako sinua Pyhä Henki vai joku luojatar. Pappi on palvelija. Siis palvelee Jumalaa seurakuntaa kaitsemalla ja evankelioimalla UT:n oppien mukaan. Ihmiselle yksilönä on tärkeää tuntea kuuluvansa johonkin ja seurakuntaan kuuluminen on sitä. Jokainen voi valita oman seurakuntansa ja niin ihmiset ovat tehneetkin, vaikkeivät tekisikään tietoista valintaa. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 23:22

Yksinäinen puu ei pala kauaa yksin. Sama on hengellisyydessäkin.Tarvitsemme toisiamme myös uskon alueella. Olen ymmärtänyt Raamatusta, että kaikki uudestisyntyneet eli uskoontulleet ovat ns. "hengellinen papisto, pyhä kansa". Tällaiselta kristityltä voin pyytää esirukousta ja keskustella asioistani. Ei siihen virkamiestä tarvita.

Mutta järjestäytyneessä yhteiskunnassa on on omat sääntönsä, jotka pitää hoitaa virallisesti. Tarkoitan tällä erilaisia toimituksia ev. lut. kirkon piirissä kuten jumalanpalvelusta, ehtoollista, kastetta, konfirmaatiota, avioliittoon vihkimistä ja vainajan hautaamista. Nämä tällaiset eivät hoidu ilman seurakunnan koneistoa. Ja näissä ei suora yhteys taivaaseen riitä. Käytännön hommatkin ovat hengellisiä.

Jumalan sukupuolesta en osaa sanoa mitään. Jonin13 kirjoitti yhdessä vastauksessaan tässä aiemmin, että hänestä Jumala on Henki. Se on mielestäni hyvin sanottu.