Mikä on suutin???

Moposa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.04.2008 - 19:16

Suutin on kaasuttimen osa jonka läpi moottoriin menevä seos kulkee, suuttimen tehtävä on sumuttaa polttoainetta kaasuttimen kurkun kautta moottoriin.

Lähteet:
motot.net tietopankki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2008 - 22:35

Mikä on suutin?

Suutin on polttimessa oleva osa, joka hajoittaa öljyn hienojakoiseksi sumuksi ja työntää öljysumun kartion muotoisena tulipesään. Tällöin palaminen on tehokasta. Suuttimen tehoon vaikuttaa öljyn sumutuspaine, öljyn tiheys ja öljyn viskositeetti. Jos sumutuspaine on alhainen, kulkee öljy pidemmälle tulipesään ennen kuin hajoaa suuriksi ja epäsäännöllisen muotoisiksi pisaroiksi. Jos öljy on liian kylmää, se ei hajoa suuttimessa riittävän hienojakoiseksi. Suuttimesta ulospäin näkyvät osat on suodatin ja runko-osa. Runko-osassa on pohjaruuvi, jonka kautta öljy virtaa runko-osan ja suutinkartion väliseen tilaan. Tämän jälkeen öljy virtaa suutinkartion päässä olevissa tangentiaalisissa urissa pyörrekammioon. Pyörrekammiossa öljykalvo virtaa suurella nopeudella seinämillä ja siitä suutinaukon kautta ulos. Suuttimen runkoon merkitään yleensä suuttimen teho (kg/h, USgall/h, l/h) ja sumutuspaine, joko CEN-normin mukaisesti tai USgall-merkinnällä. Suutin valmistetaan joko ruostumattomasta teräksestä tai messingistä ja suutin aukkoon käytetään erikoisterästä. Käytössä suutin likaantuu ja kuluu, jolloin sen sumutusominaisuudet heikkenevät. Tämän vuoksi suutin tulisi vaihtaa uuteen kerran vuodessa tai 5000 kulutetun öljylitran välein. Suuttimen avaamista ja puhdistamista ei suositella, koska silloin suuttimen ominaisuudet yleensä vain heikkenevät.
Katso myös:
Mitä tarkoittavat suuttimen merkinnät?
Mikä on sumutuspaine?
Miten suuttimen teho määräytyy kullekin kattilalle sopivaksi?
Mikä on polttimen käyttötuntilaskin?

Lähteet:
www.rte.vtt.fi/webdia/oljyla...iite1=OF96