Miksi pitää yrittä päteä,Liittyy lähinnä nuorisoon,tosin aikuisiinkin.Onko kenties heikko itsetunto?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.01.2009 - 06:42

Vanha perustotuus inhimillisen käyttäytymisen malleista :
kaikki potevat pätemisen tarvetta : ilmenemismuodot vaan vaihtelevat kulttuuri- ja muiden ympäristötekijöiden mukaan.
- jossain sisällään vähäviisaallakin on halu tulla hyväksytyksi -

itsetunnolla voi olla merkitystä siinä miten tämä perustarve ilmaistaan, mutta riippumatta itsetunnon tilasta, pätemisen tarve on olemassa ja hyvä niin, siinä se moottori jolla me kehitytään ...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.01.2009 - 08:02

Minun nuoruudessa sanottiin otsahiessä pitää tehdä työtä,kait se sieltä juurilta on kasvanut .Sodan jälteinen sukupolvi,oli pakko raataa,niistä ajoista se tulee kilpailun halu kaikessa.Eikä se ole mikään paha asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 10:50

Minun nuoruudessani sanottiin:" Joka ei työtä tee, sen ei pidä syömänkään". Sieltä kai se kumpuaa auttamisenhalu ja alttius vapaaehtoistyöhön vielä nytkin eläkkeellä.

Se voi olla pätemisen tarvetta mutta myöskin ankeissa olosuhteissa kasvanut keino selviytyä elämässä ilman sellaista sosiaaliturvaa kuin nykyisin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 13:49

Syystä tai toisesta heikko itsetunto luo ihmisessä pätemisen tarvetta, hyväksytyksi tulemisen tarvetta, tarpeellisuuden tarvetta, y.m.
Nämä ovat tietyssä persoonallisuuden kehittymisvaiheessa kaikille ihmisille ominaisia tarpeita, joista pitäisi kuitenkin joskus kasvaa ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 16:08

Pätemisen tarve on hyvä ominaisuus mielestäni kunhan ne keinot siinä ovat sellaisia, etteivät loukkaa muita, eikä omaa itseäänkään noin pitemmän päällä...

Lähteet:
Monen haave on huippuja kohti ja hyvin usein se myös huipulle johti....mikä se huippu/päämäärä sit ite kullakin on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 18:27

Jos ihan oikein muistelen, taisin itsekin käydä ko. elämänvaiheen läpi. Kuuluu näköjään nuoruuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 21:12

Kyllä se tupsahtaa joskus vieläkin pinnalle., Vaikka mielestäni minulla ei ole itsetunto-ongelmia. Muut voivat olla toistamieltä.

Lähteet:
minä itse

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 14:59

Rispektin hakua ja vastakkaisen sukupuolen viettien laukausemista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2009 - 07:14

Niin sieltä nuoruudestapa hyvinkin,kun nyt tuntuu et kaikki on jo ,eikä paljoa enään tarvii..