Miksi tuikkukynttilät palavat sisällä 4 tuntia, mutta ulkona tuikkulyhdyssä vain tunnin.

Tuuli tai tuuleton sää, sama tulos ulkona.

Avainsanat: tuikkukynttilä tuikkulyhdyt

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 18:41

Lämpötila.Palaako tuikku kokonaan ulkona 20 asteen pakkasessa, sisällä varmaankin palaa täysin.Rasva ei pakkasessa lämpene riittävästi ja sitä jää kynttilän reunoille.

Kysyjän kommentti

Ja sitä palamatonta kynttilää jää yli puolet reunoille, ja palaa onnettomalla liekillä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 17:49

Ulkona ilma aina hieman liikkuu eli vetää ja muutenkin on hapekkaampaa,jolloin palo on myös voimakkaampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 17:49

Nyt en kyllä usko sinua. Ravistele sitä kelloasi, jos se lähtis käyntiin ja ota sitten uudestaan aika. Noin isoa eroa ei voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 17:51

enemmän happea ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 18:09

tuuletus lienee se avainsana tässä ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 18:09

Ulkona ei palva loppuun kuv nykyisin tuikkukynttilöissä on vissiin vettä ja se jäätyy ulkona

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 18:33

Yhtenä syynä paloaikojen eroihin saattaa myös olla lämpötilojen ero (sisällä / ulkona).
Tämä tulee esille etenkin talviaikana hautakynttilöitä poltettaessa, mitä kylmempi ilma, sitä lyhyempi paloaika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 18:41

lämpötila on se avinjuttu ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 18:43

Niin kyllä kai se on että tuulenvire poltattaa nopeammin, huomasin joulun ja uuden vuoden aikaan ulkotulissa saman oireen, eivät palaneet niin pitkään oli paketissa maininta, erään ulkotulen vuorasin ympäriltä lumella se paloi jopa 2 tuntia pitempään, eli tuulen vire, sydämen tuli käy välillä tuulen voimasta siemaisemassa itseensä sulavaa nestettä, siitä se johtuu.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 21:14

Mie luulen kanssa että se tuulenvire tekkee sen että se tuikku palaapi nopeemmin ulkona kuin sisällä. Tuikku saa enempi happea pihalla ja siksi se palaa loppuun nopeemmin toisinsanoen. - - - Miulla ei ole kokemusta asiasta, kun mie poltan öljykynttilöitä ulkolyhdyissä ja sitten semmossii vain ulkokäyttöön tarkoitettuja 'irtokynttilöitä', niitä saaap aineskii Tiimarista ja niitä on 8kpl pakkauksessa muistaaksein ja nee palaa n. 4 tuntia.. Niissä ei oo siis mitään muovisuojusta kuten öljykynttilässä, sen takia 'nimi' irtokynttilä', hih.

Lisätty: 08.01.2009 - 21:55

kauppa.tiimari.fi/PublishedS...=1353,1353

Tuossa on linkki jossa on niit miun mainihtemmii 'irtokynttilöitä' , nee on aikas hyvii, eivät valuta steariinii, vaikkakin kovassa tuulessa kyllä jos lyhty oikeen heiluupi. Paalavatten pidempään kun tuikut, mutta ovat tietty vähän kalliimpia, kun 100 tuikkuu saa samalla hinnalla, hmm.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 22:26

Kyllä aivan se on aivan selvä juttu, tuuli nopeuttaa paloa ja sitten eri valmistajien kynttilät palaa pidempään kuin toisten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 23:08

Ihmettelin tuota samaa jossain vaiheessa ja vaihdoin ulkolyhtyyni öljykynttilän. Se palaa n. 3 vrk. :)